אם אתם שכירים שמשלמים מס הכנסה ולאורך 6 השנים האחרונות החלפתם מקום עבודה, יצאתם לחל"ת או לחופשת לידה, השתחררתם מהצבא, קיבלתם דמי אבטלה, התגרשתם, קיבלתם אחוזי נכות, ילדכם עברו וועדת השמה או שאתם מפקידים כספים לביטוח חיים – אתם זכאים לקבל החזר מס. במאמר זה נפרט בנוגע לזכויות ההחזר, מתי נוצרת הזכות להחזר וכיצד בדיוק מקבלים אותו.
מהו בעצם החזר מס? ההסבר המלא:
שכירים עובדים לאורך השנה, תוך שהם משלמים מידי חודש את חובתם למס הכנסה וזאת בהתאם לגובה ההכנסה הצפויה. אך עבודה איננה הדבר היחידי שקורה בחייהם של העובדים לאורך השנה והם גם מתחתנים או מתגרשים, נולדים להם ילדים, הם יוצאים לשירות מילואים או לעבוד בחו"ל לתקופה, עוברים דירה, מסיימים לימודים לתואר, מחליפים עבודה, יוצאים לתקופת אבטלה ועוד.
כל אחד מהמצבים שפורטו כאן, מכיל זכויות מסוימות במס, אותן מס הכנסה מעניק לכל עובד כניכוי או הטבה על פי חוק. וכך כאשר מגיעה רשות המיסים לתחשיב המס השנתי של העובד, היא מחשבת הן את הכנסתו הצפויה (על בסיס השנה החולפת) והן את כל הזכויות, ההקלות, ההטבות והניכויים שעומדים לרשותו, כך שסכום המס לתשלום הולך וקטן.
על פניו, ככל שלאדם מסוים יש "צבירה" גבוהה יותר של הטבות מס – כך צפוי גובה המיסים השנתי שלו להיות נמוך יותר ויותר. אך מה עושים כאשר כל מצב מזכה שכזה, כמו גירושין, פיטורים או לידת ילדים מתרחש באמצע השנה, כאשר תשלומי המס הנוכחיים כבר נקבעו מבעוד מועד? בדיוק לטובת המקרים האלה נקבעה בחוק הזכות לדרוש ולקבל החזר מס בעבור כל הקלה, הטבה והפחתה שרשות המיסים לא התחשבה בה בפועל.
רשות המיסים לא תעדכן אתכם מיוזמתה
כשמדברים על החזר מס שמתבטא בהחזר כספי ישיר לחשבון הבנק של העובד, חשוב להפריד בין חובת תשלום המיסים לבין הזכות לקבל החזרי מס. בעוד שמס הכנסה יקפיד לעדכן אתכם בנוגע לחובות והתחייבויות התשלום כלפיו, הוא לא פועל באופן יזום כדי לעדכן אזרחים על אפשרותם להחזר. כך יוצא שרבים כלל אינם מודעים לזכויותיהם, נמנעים מלבדוק את הנושא מחשש למפגש עם רשות המיסים וכתוצאה מכך מאבדים כספים רבים וחשובים שהם אמורים לקבל בחזרה. על פי הערכות האוצר, הקופה הציבורית מכילה מיליוני שקלים המגלמים החזר מס פוטנציאלי, כך שמדובר בזכות שחשוב לנצל ויפה שעה אחת קודם.
טיפול בהחזרי מס מצד רואה החשבון
שכירים רבים מעדיפים לבדוק את זכאותם למתן החזר מס דרך יועץ מס או רואה חשבון שיטפל עבורם בנושא, שיגיש בשמם את הבקשה להחזר וגם ימנע מטעויות שעשויות להניב תוצאה שאיננה רצויה להם (למשל שרשות המיסים תבדוק את הזכאות להחזר ותגלה שקיים סכום חוב במס שלא שולם).
בנוסף, גורם מקצועי חוסך את הזמן והבירוקרטיה שכרוכה בנושא ומאפשר פעולה תקינה וחוקית מול רשות המיסים, גם בנוגע להיבטי מס נוספים.
אופן הגשת הבקשה להחזר מס
אם קיימות לכם נסיבות אישיות שתואמות את אחד המצבים שבגינם מתקבלות הטבה, הנחה, פטור או נקודות זיכוי במס, תוכלו להגיש את הבקשה כלפי שש השנים האחרונות. כעת, יש להצטייד בכל האישורים והמסמכים שמשקפים את הזכות שלכם כמו למשל אישור על ביצוע מילואים, אישור תושב ממקום מגורים ביישוב מזכה, תעודת לידה של ילדכם וכן הלאה.
כאשר כל האינפורמציה בידכם, יש להגיש את טופס הבקשה (טופס מספר 135) ולציין בו את כל הסעיפים שבגינם אתם דורשים החזר מס. שימו לב – יש למלא טופס נפרד לכל שנת מס שעבורה מבקשים את ההחזר, כאמור עד 6 שנים אחורנית. כלומר, אם בחרתם להגיש בקשה להחזר מס עבור כל שש השנים, תתבקשו למלא שישה טפסים שונים ולצרף לכל אחד מהם את המסמכים שמתאימים לו.
יש לצרף למסמך הבקשה והאישורים גם את תלושי השכר וטופס 106 הרלוונטיים לאותה השנה וכן שיק מבוטל או אישור ניהול חשבון לאימות פרטי חשבון הבנק שאליו יועבר ההחזר בסיום התהליך. את הבקשה על כל מסמכיה יש לשלוח באתר האינטרנט של רשות המיסים ובמקביל לסניף באזור המגורים.
כעת בקשתכם תיבדק ואם לא נדרשת השלמת מסמכים חסרים, יבוצע חישוב הסכום לזיכוי שיועבר ישירות לחשבון הבנק המופיע בבקשה. התהליך אורך כ-4-6 חודשים, אך לעתים בשל עומס במשרדי הרשות פרקי הזמן לטיפול בכל בקשה מתארכים.
זכויות בנוגע לבקשת ההחזר ממקום העבודה
שכירים אמורים לקבל אליהם את תלוש השכר מידי חודש ומידי שנה את טופס 106. מדובר כמובן בחובה על פי חוק – מעסיק שלא יספק את המסמכים הללו במועד החוקי לעובדיו, עובר עבירה שהעונשים עליה עשויים להיות כבדים.
אם אחד הטפסים הללו חסר ומדובר במעסיק מן העבר, ניתן עדיין ליצור עמו קשר ולבקש העתק. במקרים של נסיבות כמו סגירת העסק, מעסיק שנפטר, שפשט את הרגל, שעזב את הארץ וכד', מס הכנסה יסתפק בתלוש השכר האחרון בלבד. מכיוון שמדובר בבעיה מבחינה בירוקרטית שדורשת נימוקים והוכחות רבות, חשוב שילווה את הגשת הבקשה רואה חשבון או יועץ מס מנוסה.
לסיכום
גביית יתר במיסים מצד מס הכנסה איננה נחשבת לחדשות מרעישות. למעשה, כולנו מודעים למנגנון הגבייה בתחום המס, שסביר להניח שגובה מאיתנו חלק גדול שלא לצורך. בין אם הדבר נעשה כתוצאה מחוסר עדכון של רשות המיסים בזמן אמת על שינויים מזכים ובין אם הדבר התרחש כתוצאה מנסיבות אחרות, לעולם קיימת הזכות לדרוש החזרי מס ולקבל את סכום העודף ששולם בחזרה.
שאלות ותשובות בנושא תשלום מקדמות מס הכנסה
את השוברים בפנקס המקדמות ניתן להזמין ממשרדי מס הכנסה ולשלם אותם בבנק הדואר עד ה-15 לחודש. אפשרות נוספת תהיה תשלום בשיק דחוי ל-15 לחודש או באמצעות כרטיס אשראי באופן מקוון באתר הרשות, דבר שמאפשר לבית העסק לשלם גם עד ה-19 לכל חודש, בשעה 18:30.
יש לדווח על מחזור העסקאות החודשי ולשלם את המקדמות בכל 15 לחודש העוקב, כלומר עבור ההכנסות שהתקבלו בחודש הקודם. אם העסק קיבל לכך אישור (עסקים בהיקף יחסית קטן), הוא ידווח וישלם מקדמות במס באופן דו-חודשי, גם הפעם עד ה-15 לחודש שאחרי. אם ה-15 לחודש יוצא יום שבת או יום חג, התשלום יידחה ליום שלמחרת.
רשות המיסים מאפשרת זאת מעת לעת, אם כי הדבר נתון להחלטתה ולעדכון מצידה בפועל. הדבר מתרחש בדרך כלל במצבים כמו חגים, מצבי חירום לאומיים דוגמת לחימה או מגיפת הקורונה.
כל עסק יקבל אחוז תשלום שונה, בהתאם לרווחים שלו מהשנה החולפת ולפי הדו"ח שהוגש. כך, אחוזי המס שכבר שולמו עבור הרווח המדווח יהיו בדיוק אותם האחוזים שהעסק אמור כעת לשלם במקדמות שלו.