סגירת תיק מס הכנסה – המדריך המלא

במידה ואתם מחליטים לסגור את העסק תדרשו לסגור גם את התיק שפתחתם במס הכנסה. בעזרת פניה למשרד רואי חשבון מקצועי תוכלו לבצע סגירת תיק מס הכנסה כמעט ללא מאמץ, בלי לבזבז כסף או זמן רב. הנה מדריך קצר לגבי מתי צריך לסגור את התיק במס הכנסה וכיצד לעשות זאת בצורה היעילה ביותר.

מי צריך לסגור תיק במס הכנסה?

בפשטות, כל מי שיש לו תיק במס הכנסה והתיק הזה הופך לחסר שימוש צריך לסגור את התיק שפתח. כששיר הופך לעצמאי או כשכמה שכירים לוקחים חלק בשותפות בעסק עליהם לעמוד בכמה תקנות חייבות – הם צריכים לעמוד בתקנים ובחוקים המחייבים עסקים במדינה וגם לפתוח תיק עצמאיים במס הכנסה.

בנוסף יש לפתוח תיקים במס ערך מוסף ובביטוח לאומי. המטרה של פתיחת אותם התיקים היא לאפשר מעקב של המדינה על העסק ומעקב יעיל אחר התשלומים והמיסים של העסקים בישראל. כשאותו השכיר או השותפים מחליטים מסיבה כלשהי לסגור את העסק עליהם גם לסגור את התיקים שהם פתחו ובפרט את התיק שהם פתחו במס הכנסה.

ההודעה על הפסקת הפעילות של העסק ועל סגירת התיק במס הכנסה צריכים להיעשות תוך פרק זמן סביר מרגע ההחלטה על הפסקת הפעילות במידה ובעל העסק או החברה לא יסגרו את התיק במס הכנסה בפרק זמן המצוין בחוק הם עלולים לעמוד בפני סנקציות, אי נעימות ואפילו תשלומים גבוהים שכדאי מאוד (וגם די פשוט) להימנע מהם. במשרד רואי החשבון תחמים בין היתר בסגירת תיקים בס הכנסה ונותנים שירות אדיב ומקצועי כבר שנים רבות.

 

מהו פרק זמן סביר?

כפי שנכתב למעלה יש לסגור את תיק הפתוח במס הכנסה בפרק זמן סביר מרגע ההחלטה על סגירת הנכס. בפרק הזמן הסביר הזה יש לסגור את התיק על ידי דיווח לפקיד השומה האחראי במס הכנסה או על ידי פניה לרואה חשבון שיעשה עבורכם את המלאכה.

מהו פרק זמן סביר? החוק קובע שמרגע שבעסק לא מתקיימת פעילות שמניבה הכנסות שוטפות או רווחים שוטפים עבור בעליו הוא כבר נחשב כסגור ועד אותו הזמן הוא כבר נדרש לסגור את התיק במס הכנסה.

לאחר ההודעה לפקיד השומה יש צורך בסגירת התיק בפרק זמן של שלושה חודשים. כלומר, אי דחיפות לסגור את התיק במס הכנסה באותו היום שהחלטתם שסיימתם עם העסק אבל לא כדאי לדחות זאת עד אין קץ והחוק קובע כי יש לכם פרק זמן קצר אך סביר של שלושה חודשים לטפל בבירוקרטית סגירת התיק.

סגירת תיק מס הכנסה – המדריך המלא
סגירת תיק מס הכנסה – המדריך המלא

מה קורה עם החובות הקיימים במס הכנסה?

יש לשים לב לנקודה חשובה. אם קיימים לכם חובות למס הכנסה הודעה על גירת העסק או סגירת התיק במס הכנסה לא מבטלים את החובות הקיימים. כל עוד העסק מתפקד יש לשלם את המיסים כחוק וכן את חובות המיסים שכר קיימות. רק לאחר סגירת כל החובות יהיה ניתן לשכוח מהעסק לחלוטין.

חוץ מתשלום החובות א הם קיימים יש לשים לב לתשלומי מקדמות שקיימים לעסק ולבדוק האם הם כסים את התחייבויות האחרות שיש לעסק. כלומר, אנו רוצים לסיים את פעילות העסק בצורה נקייה וללא להשאיר עקבות שעלולים לצוץ לאחר מכן ולהטריד את מנוחתנו. ייתכן מאוד גם כי ההכנסות בשנה האחרונה של העסק היו גבוהות מהמקדות. אם המצב אכן כך זה אומר שתהיה לכם יתרת זכות במס הכנסה ותוכלו לבקש החזר מס. עניין נוסף שכדאי לשים לב אליו הוא חובת הדיווח גם בשנה האחרונה בה העסק תפקד.

העובדה שסגרתם את העסק ואת התיק במס הכנסה אינה אומרת שאתם לא חייבים העביר את הדוחות כמצוין בחוק. תצטרכו לעשות זאת פעם אחרונה ורק לאחר מכן תוכלו לסגור את העסק לחלוטין כפי שניתן לראות קיימים הרבה הליכים פרוצדורליים בסגירת העסק בעלי משמעויות משפטיות וכלכליות כאחד. טיפול נכון בסגירת העסק יכול לחסוך זמן רב וכן עוגת נפש וכספים רבים. לכן מומלץ מאוד להיוועץ עם רואה חשבון מקצועי שילווה אתכם בתהליך.

 

בתכלס, מה צריך לעשות?

אחד הדברים השובים ביותר בהתנהלות מול מס הכנסה הוא מילוי הטפסים בצורה מסודרת ומקיפה, בלי לפספס שום דבר. לא ניתן להימנע ממילוי כל הטפסים הנדרשים לסגירת העסק אך ניתן לעשות את התהליך פשוט יותר על ידי הסתייעות במשרד רואי חשבון. אחד הטפסים החשובים הרלוונטיים גם לחבורת קטנות הוא טופס 2550, טופס סגירת עסק אותו ניתן להשיג אצל פקיד השומה במס הכנסה או באתר שלהם. ניתן להיכנס לאתר להדפיס את הטופס ולשלוח אותו.

 

אילו פרטים חשוב למלא?

במידה ובחרתם למלא את הטופס באופן עצמאי ישנם מספר עניינים חשובים שכדאי שתשימו אליהם לב. ראשית חשוב אוד לציין מתי העסק נסגר. במשבצת זו תוכלו למלא את יו הפעילות האחרון בפועל או את התאריך בו בוצעה העסקה האחרונה. פרט נוסף שיש למלא בטופס האו הסיבה שבגינה העסק נסגר.

הסיבות יכולות להיות מגוונות – מעבר של העסק לאזור אחר, פשיטת רגל או מכירת העסק או הגעה של בעל העסק לגמלאות. במידה והעסק נמכר או הושכר יש לספק את הפרטים של הבעלים החדשים ולציין את התמורה שהתקבלה בעבור העסק.

פרטים נוספים שיש לציין הם העבודה החדשה שבה סוגר העסק עומד לעבוד – ה תהיה הכנסה והאם יש מקורות הכנסה נוספים, מהם הפרטים של המעסיק החדש וכן פרטים לגבי בן או בת הזוג של סוגר העסק. לאחר שתלאו את כל הפרטים הנדרשים תצטרכו להצהיר שכל הפרטים נמסרו במלואם ובמדויק.

 

מה קורה במצב של פירוק או פשיטת רגל?

במצב של פירוק או של פשיטת רגל העניינים עלולים להפוך לעט מורכבים יותר ומומלץ להיוועץ בגורמים מוסמכים ומקצועיים שיטפלו עבורכם בכל הפרטים הנדרשים. ישנה אפשרות להליך פירוק וולונטרי של בעל העסק תוך שיתוף פעולה עם הנושים. ההליך הזה מתבצע מול רשם החברות והגורם שמפרק את החברה.

במידה לחברה יש עובדים הדבר עלול להערים קשיים נוספים על פשיטת רגל ולעורר צורך בפניה למס הכנסה בבקשה לסגירת תיק הניכויים. עניין נוסף שצריך להיות מטופל הוא סגירת התיק שנפתח מול מס ערך מוסף. כל העניינים הללו ועוד דורשי מילוי פדני של הבירוקרטיה והטפסים הנשרים בהתאם לקבוע בחוק.

 

סיכום

חשוב מאוד לשים לב שכאשר אתם סוגרים עסק אתם מבצעים הכל כפי שכתוב בחוק. לצורך כך מומלץ לפנות לייעוץ וסיוע ממשרד רואי חשבון מקצועי שיוכל לסייע לכם בתהליך הסגירה ויחסוך עבורכם עוגמת נפש, כסף וזמן רב. ככלל ההודעה על סגירת העסק צריכה להיעשות כאשר העסק הופך ללא פעיל ויש לסגור את התיק במס הכנסה תוך תקופת זמן סבירה – שלושה חודשים.

חשוב לשי לב לאיזה הליך אתם שייכים ומהי הסיבה שבגינה אתם סוגרים את העסק שלכם. כל עילה עשויה לשנות את התהליך שאתם נדרשים לעבור.

משרדנו הוא משרד רואי חשבון מנוסה ומקצועי שעוסק בין היתר גם בסגירת התיקים במס הכנסה ובמס ערך מוסף. נשמח לעמוד לשירותכם בצורה הטובה והמקצועית ביותר.

שיתוף ברשתות החברתיות
Facebook
Twitter
LinkedIn
חזרו לחלק שמעניין אתכם
Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 11 ביקורות
×
js_loader