פנסיית חובה לעצמאים

כחלק מחקיקה חברתית ובמטרה לדאוג לעתידם הכלכלי גם של עוסקים עצמאיים, נחקק ב- 2017 חוק פנסיית חובה לעצמאים (עוסקים מורשים ופטורים כאחד), שיאפשר להם לדאוג לעצמם מבחינה כלכלית גם לאחר גיל פרישה וסגירת העסק. מה בדיוק אומר החוק? ומה שיעורי ההפקדה הקבועים בחוק? כל זאת ועוד במאמר הבא שלפניכם

פערים ורשת ביטחון כלכלי – כך הכל התחיל

הקמה וניהול של עסק עצמאי בישראל כרוכה בלא מעט בירוקרטיה וקשיים בהתנהלות מול הרשויות הממשלתיות השונות, ובעיקר רשות המיסים, כשבנוסף על כך, נלווית גם התחושה של אי הוודאות הכלכלית. יחד עם זאת, ישראלים רבים לא מוותרים על החלום להקים עסק עצמאי, ולמעשה, מדובר בפלח של כ – 12% מציבור המועסקים במשק הישראלי.

אם לא די בקשיים אלו, במהלך השנים התפתחו גם פערים בכל הקשור לזכויות הפיננסיות וההטבות השונות המגיעות לשכירים לעומת העצמאים, כשאחת הבולטות מבניהם היא צבירת הכספים לחיסכון הפנסיוני, כספים שנועדו להבטיח איכות חיים ואיתנות פיננסית גם לאחר גיל פרישה, מצב שהשאיר עצמאים רבים ללא רשת ביטחון כלכלית.

 

פנסיית חובה לעצמאים

פנסיית חובה לעצמאים החל משנת 2017 משרד האוצר חייב את העצמאים (עוסקים מורשים ועוסקים פטורים) להפקיד למוצר פנסיוני  וזאת במטרה להבטיח את עתידם הכלכלי של העצמאים לאחר גיל הפנסיה.

חובה זו הינה תולדה של מקרים בהם  עצמאים אשר הגיעו לגיל פנסיה לאחר שסגרו/מכרו את העסק מצאו את עצמם ללא הכנסה מספקת בגיל הזקנה וכן לאפשר דמי אבטלה לעצמאי.

לפיכך, חוקק חוק פנסיית חובה לעצמאים אשר מחייבת את העצמאי להפקיד לאחר ממוצרי החיסכון לפרישה, כדלהלן:

  • קרן פנסיה, קופת גמל או ביטוח מנהלים.
  • חובה זו, חלה על עצמאים בגילאי 21-60 , אשר רשומים לפחות חצי שנה כעוסקים לפי סעיף 52 לחוק מס ערך מוסף.
  • חובה זו לא חלה על עצמאים, אשר חגגו 55 שנה בינואר 2017, יום כניסת החוק לתוקף.
  • עבור ההפקדה לקרן פנסיה, המפקיד יקבל הטבת מס בעת הגשת הדו"ח השנתי.
  • חובת ההפקדה מוחלת בגין כל שנת מס בה העצמאי נהנה מרווח בעסקו בשנת המס הרלבנטית, קרי כשיש הפסד , החובה להפקיד לפנסיה לא חלה על העצמאי.

פנסיית חובה לעצמאים

להלן שיעורי וסכומי ההפקדה – ברמה החודשית (נכון לשנת 2022)

  • עד הכנסה של 4,953 ש"ח (50% מהשכר הממוצע במשק) יש להפקיד  4.45% מההכנסה החייבת בדיווח.
  • מעל הכנסה של 4,953 ש"ח ועד ל 9,906 ש"ח (השכר הממוצע במשק) – יש להפקיד 12.55% מההכנסה החייבת בדיווח.
  • עבור הכנסה מעל 9,906 ש"ח – אין חובה חוקית להפקיד לפנסיה.

 

לדוגמא:

הכנסה שנתית כעצמאי – 350,000 ש"ח (הכנסה חודשית ממוצעת 29,167 ש"ח).

הפקדה שנתית נדרשת לפנסיה  שיעור הפקדה  חודשים  הכנסה חודשית
2,645 = 4.45% *  *4,953
7,459 = 12 (4,953 9,906)
10,104

הפקדה מעבר לדרישת החוק 

חוק הפנסיה לעצמאים אמנם שיפר רבות את מצב הדברים, אך בסופו של דבר ניתן לראות כי הסכומים שחובה להפקיד על פי חוק הינם נמוכים למדי. לפיכך, כדי לשמור על אותה רמת חיים לה התרגלתם גם לאחר פרישה, מומלץ להפקיד לצבירה לחיסכון פנסיוני יותר מהמינימום שהחוק דורש ולכל הפחות עד לסכום ההפקדה המקסימלי בגינו ניתן לקבל הטבות מס.

במידה ואתם מעוניינים להפקיד מעבר לסכום ההפקדה המקסימלי בגינו ניתן לקבל הטבות מס, מומלץ לחפש אפיקי השקעה אלטרנטיביים, כמו קופות גמל לדוגמה, עם תשואה גבוהה ודמי ניהול נמוכים.

כך תדע מהם סכומי ההפקדה לחיסכון הפנסיוני 

מעבר לכך שמדובר בחוק, אשר הפרתו עלולה לעלות לכם בקנס של 500 ₪, מדובר בסופו של דבר ברשת ביטחון ובעתיד הכלכלי שלכם. לפיכך, חשוב לדעת מהם הסכומים המומלצים להפקדה וחיסכון, באופן שיאפשר לכם לקיים את אותה איכות החיים לה התרגלתם בתקופה שלפני הפרישה.

באמצעות ליווי מקצועי של רואה חשבון מומחה ומנוסה, תוכלו להבין מהם סכומי המינימום הנדרשים ומהם האפיקים והאלטרנטיבות הקיימות והמומלצות ביותר לחיסכון פנסיוני עבורכם.

לתשומת ליבכם:

עצמאי שלא יפריש לפנסיה יקבל קנס שנתי בסך 500 ש"ח .

 

שאלות ותשובות בנושא החזר מס

מס הכנסה לוקחים את סכום המס ששולם לאורך השנה המופיעה בבקשה ומצליבים אותו עם השינויים או ההטבות שהיו אמורים בפועל להפחית מגובה התשלום. ההפרש בין מה ששולם לבין מה שאמור היה להיות משולם, חוזר בחזרה לחשבון הבנק של מגיש הבקשה.

חשוב לציין שהתרחיש שבו אדם מגיש בקשת החזר מס ומקבל תשובה שלילית משום שיש לו חוב במס הוא עניין אפשרי. לכן מומלץ לפעול מבעוד מועד מול גורם מקצועי שיבדוק תחילה את הנתונים הקיימים ויבין האם קיימים חוב או נסיבות מסוימות שעלולים להביא לדחיית הבקשה. כמובן שככל שיתגלה חוב, צריך יהיה לטפל בו קודם.

ניתן להגיש בקשות לקבלת החזר מס עד 6 שנים אחורנית, כך שאם השנה היא 2022, ניתן יהיה להגיש בקשה ולקבל את מלוא הכספים העודפים ששולמו עד לשנת 2016.

אם יש לכם פטור כלשהו ממס, אינכם נדרשים לשלם מס ולכן גם לא תקבלו החזר. אז כיצד קורה שבעלי פטור דורשים החזר מס? חשוב לדעת שישנם פטורים רבים שמתעדכנים במשרדי רשות המיסים אוטומטית בעת קבלתם, אך קיימים גם כאלה שצריך להעביר לגביהם דיווח מסודר. אם שולם המס בפרק הזמן שחלף מקבלת הפטור ועד מסירת הדיווח, ניתן לדרוש בגינו החזרי מס.

שיתוף ברשתות החברתיות
Facebook
Twitter
LinkedIn
חזרו לחלק שמעניין אתכם

רו"ח יניב נשר בפייסבוק | רו"ח יניב נשר בלינקדאין | מייל אישי: [email protected]

Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 10 ביקורות
×
js_loader