מי זכאי למענק חזרה לעבודה

נגיף הקורונה חולל משבר כלכלי עמוק וגרם לפגיעה בהכנסותיהם האישיות של מיליוני משקי בית. כחלק מהתוכנית הכלכלית של משרד העבודה והרווחה לפתיחתו המחודשת של המשק, הוחלט על מענק חזרה לעבודה שיועבר למובטלים ששבו מהחל"ת בחזרה לתוך שוק העבודה. אז מי זכאי למענק חזרה לעבודה ובאילו סכומים מדובר?

מענק כספי למובטלים במהלך הקורונה

אחד הצעדים האסטרטגיים בהם נקטה הממשלה כדי לסיים את תקופת החל"ת באופן גורף הייתה ההכרזה על מענק חזרה לעבודה, שיועבר לכל מי שלא עבד במשך תקופה מסוימת בשל משבר הקורונה. מענק חזרה לעבודה מהווה תמריץ למובטלים ותיקים להשתלב מחדש במקומות עבודה וזאת בתנאי שהאבטלה התרחשה במשך 75 ימים או 130 ימים, מה שקובע גם את גובה המענק בפועל.

מאפייני התוכנית וסוגי המענק

לפני שעונים על השאלה מי זכאי למענק חזרה לעבודה, חשוב להתייחס לעובדה שמדובר במתווה שאושר בשתי פעימות בשנת 2021 וכלפי עובדים שישובו לעבודה בין החודשים פברואר-אפריל 2021. המענק נפרס על פני 4 חודשים מיום החזרה לעבודה והגיע לאלפי שקלים, במסגרת שני סוגי מענק: מענק בסיס או מענק מוגדל.

מענק בסיס

הועבר למובטלים ששולמו להם לפחות 75 ימים של דמי אבטלה בתקופת הקורונה. זכאים למענק הבסיס קיבלו אותו למשך 4 חודשים וזאת מיום חזרתם לעבודה, בהתאם לשכרם החדש ושיעור הירידה בשכר ביחס לשכרו מתקופת העבודה שלפני האבטלה.

כך למשל, עובדת שחזרה לעבודתה במשרה חלקית כך ששכרה הנוכחי נמוך ב-30% מהשכר הקודם, תהיה זכאית לארבעה מענקים שווים בגובה 30% מדמי האבטלה שלה.

 

מי זכאי למענק חזרה לעבודה

מענק מוגדל

מובטלים ששולמו להם דמי אבטלה במשך 130 ימים בתקופת הקורונה, יקבלו בנוסף לארבעה מענקי חזרה לעבודתם במתווה הבסיס, גם תוספת של 1,500 שקלים בעבור החודשים הראשון והרביעי. מענק מוגדל נועד כדי לעודד בעיקר עובדים וותיקים לשוב למקומות עבודתם וכמובן להתמיד בהם.

יש להדגיש כי המענק למובטלים ותיקים שנעדרו למעלה מ-5 חודשים ממקום עבודתם (כלומר יותר מ-130 ימים) יועבר בגובה 40% מהשכר המקורי, פלוס התוספת של המענק המוגדל.

כך יוצא שמענק זה הגיע גם לאלפי ועשרות אלפי שקלים, כמובן בהתאם לשכר הקודם, השכר החדש וגובה דמי האבטלה ששולמו. כך למשל, עובד שהשתכר ב-7,000 ₪ לפני הקורונה וקיבל דמי אבטלה בסכום של 4,800 ₪, יכול לשוב לעבודתו במשרה מצומצמת של 4,500 ₪ בחודש למשך 4 חודשים ולקבל מענק בגובה של 9,857 שקלים.

מי זכאי למענק חזרה לעבודה? התנאים המלאים

הזכאות למענק כללה אחד משני תנאים: תקופת אבטלה של 75 ימים שאפשרה לקבל את המענק הבסיסי, או תקופת אבטלה של 130 ימים שאפשרה את קבלת המענק המוגדל.

בנוסף, התקיימה דרישה לפיה על העובד לשוב לעבודה לאחר אבטלה של 75 ימים עד לתאריך 28.2.21 כדי לקבל מענק השלמת שכר עד 20 אלף שקלים (למשך 4 חודשים), או בין התאריכים 1.2.21-30.4.21 בלבד, למי שניצלו את האפשרות למענק בפעימה השנייה.

אם החזרה לעבודה התרחשה לאחר מכן, המענק לא התקבל. כמו כן, מענק חזרה לעבודה מתאפשר כאשר מתחילים לעבוד אצל מעסיק חדש או בשובכם לעבודה אצל אותו מעסיק שהוציא אתכם לחל"ת. המענק יתקבל גם כאשר השכר החדש עולה על סכום דמי האבטלה ששולמו.

המענק ישולם במשך 4 חודשים לכל היותר, מיום החזרה לעבודה. עובדים ששבו לעבודתם בחודש יולי 2021, קיבלו מענק למשך 3 חודשים בלבד.

תנאי נוסף לתשלום המענק הוא גיל מתחת ל-67 שנים.

האם מענק חזרה לעבודה "מוחק" את האפשרות העתידית לדמי אבטלה? אם בעתיד תאלצו לשוב מכל סיבה שהיא למעגל האבטלה, עצם העובדה שקיבלתם מענק לא תגרע מזכאותכם לדמי אבטלה.

האם התוכנית עבדה?

באופן מעשי, רק כ-650,000 עובדים ניצלו בפועל את המענק, כך שהוא לא הצליח לתגמל כראוי בסיום תקופת האבטלה, בוודאי שלא ביחס להיקף העובדים המובטלים המשמעותי באותה התקופה. בנוסף, על מנת לקבל את המענק היה צורך לשוב לעבודה בשכר נמוך, לדווח על כך לביטוח הלאומי ולהראות תלושי שכר נוכחיים וקודמים.

אם שבתם לעבודה בין התאריכים האמורים ולאחר אבטלה בת 75 או 130 ימים ולא דיווחתם על כך לביטוח הלאומי ופניתם באופן יזום לקבלת המענק, מומלץ לפנות עם תלושי השכר לביטוח הלאומי ולברר מי זכאי למענק חזרה לעבודה והאם ייתכן שמגיע לכם לקבלו.

ההשערה המדינית היא שלמיעוט המשתתפים במסלול מענק החזרה לעבודה יש נסיבות בירוקרטיות. ההרשמה נפתחה בחודש פברואר והוגבלה בזמן קצר מאוד, כך שייתכן שהמידע בנוגע למענק לא הספיק לעבור לחלק גדול באוכלוסייה. בנסיבות אלה, מומלץ לברר האם ייתכן שאתם זכאים לכך עדיין.

איך מגישים בקשה למענק חזרה לעבודה?

יש לגשת למחשבון באתר הביטוח הלאומי, להזין את הפרטים המתאימים ולקבל נתונים המלמדים על זכאות/ אי זכאות. הנתונים הם בין היתר גובה דמי האבטלה ששולמו, משך האבטלה וגובה השכר המדווח לצורך חישוב המענק.

לאחר מכן, יש להגיש באתר את תלושי השכר הרלוונטיים, או להגיש אותם פיזית באחד הסניפים. כמובן שמומלץ לבדוק האם הנהלת החשבונות במקום העבודה תוכל להגיש עבורכם את הבקשה.

מרגע שהתלושים יוגשו, בדיקת הנתונים תחל ובסיומה, אם יתברר כי העובד עמד בתנאים ואכן חזר לעבודתו באחד התאריכים המתאימים, סכום המענק המתאים יועבר מיידית לחשבון הבנק שלו. בדיקה זו אמורה לקחת כחודש בהתאם להתחייבות קודמת מצד הביטוח הלאומי, אם כי בפועל הזמנים עשויים להיות קצרים יותר.

לסיכום:

השיפור בתחלואת הקורונה הביא לפתיחה הדרגתית של המשק, דבר שפתח את הדלת לעובדים וותיקים שיצאו לחל"ת ומובטלים רבים ואפשר להם לשוב למקומות עבודתם, או למצוא משרה חדשה מתאימה.

מי ששבו לעבודתם עד ה-28.2.21 או בין התאריכים 1.3.21-30.4.21 ושקיבלו עד אז דמי אבטלה, זכאים למענק חזרה לעבודה מהמדינה. למידע נוסף פנו למשרד רו"ח יניב נשר.

שאלות ותשובות בנושא רואה חשבון מומלץ

רואי חשבון אחראיים על הצד הפיננסי של העסק שלכם. הם נחשפים להכנסות, להוצאות ולהשקעות שלכם וצריכים להיות אנשי אמון. הם מצופים להיות מקצועיים וישרים, וכל טעות שלהם יכולה להסתכם בהפסדים כספיים כבדים מאוד. לכן, חשוב לנסות ולקבל כמה שיותר מידע על רואי חשבון לפני שמתחילים לעבוד איתם ולבדוק היטב המלצות מלקוחות אחרים.

התשובה לשאלה זו תלויה בגודל העסק ובצרכיו. רואי חשבון צריכים לבצע לעיתים פעולות תחת לחץ של זמן, והמורכבות בעבודה שלהם היא גדולה. היכולת להגיע אל רואה החשבון שלכם בהתראה של רגע היא בונוס גדול. אולם כיום ישנה מגמה של יותר ויותר רואי חשבון שניתן להתנהל מולם דיגיטלית בלבד – ולהעביר עותקים סרוקים של הקבלות והחשבוניות לצורך הדיווחים השוטפים, ובפרט כשמדובר בעסק קטן.

שכר טרחת רואי חשבון משתנה בהתאם לגודל העסק שמעסיק אותם. מטבע הדברים יש הבדל בין רואה חשבון שעובד עם תאגיד ענק לבין רואה חשבון שמסייע לאדם להשיק עסק קטן של עוסק פטור. התשלומים לרו"ח מומלץ לעסקים קטנים סובבים בדרך כלל סביב כמה מאות שקלים בחודש בעוד שבחברות ענק הם עשויים להגיע גם לאלפי שקלים או יותר מכך, אם כי במקרים אלו ההעסקה היא בדרך כלל פנימית לחברה.

רואה חשבון הוא איש מקצוע שמתעסק עם הנושא הכלכלי הבירוקרטי שלבעלי עסקים אין את היכולות להתעסק איתו. הוא מתמודד עם הדרישות של מס הכנסה וביטוח לאומי, מכוון להחלטות הנכונות, ומונע בעיות שיכולות להסתכם בקנסות ובעונשים קשים יותר.

שיתוף ברשתות החברתיות
Facebook
Twitter
LinkedIn
חזרו לחלק שמעניין אתכם

רו"ח יניב נשר בפייסבוק | רו"ח יניב נשר בלינקדאין | מייל אישי: [email protected]

Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 10 ביקורות
×
js_loader