מהם התנאים לקביעת עסקת אקראי?

כל בעל עסק נדרש להירשם ולהסדיר את פעילותו העיסקית מול רשות המיסים, באופן המגדיר מראש את דרכי ההתנהלות, הדיווחים השוטפים ושיעורי המס בו יחויב העסק. אך מה עושים במידה ומדובר בעסקת אקראי מזדמנת וחד פעמית? ומהם התנאים לקביעת עסקת אקראי? כל זאת ועוד, במאמר שלפניכם.

מהי עסקת אקראי?

ההתנהלות השוטפת מול רשות המיסים וגופים מדינתיים נוספים, היא חלק מהותי מהפעילות השוטפת של בעלי עסקים רבים, כאשר בחירת סוג ההתאגדות ורישום העסק בצורה מסודרת, מסייעת לבעלי העסקים להבין כיצד ואיך בדיוק עליהם להתנהל מול רשות המיסים ומהם שיעורי המס המוטלים עליהם.

אך בלא מעט מקרים, בעלי עסקים וכן שכירים, מבצעים עסקאות אקראי מזדמנות וחד פעמיות, אשר אינן מחויבות בניהול ספרים. מצד שני, עסקאות אלו מחויבות בדיווח לרשויות המס ובתשלום מס שולי וזאת על פי התנאים לקביעת עסקת אקראי.

 

שיעורי המיסוי בעסקאות אקראי

ככלל, עסקת אקראי היא עסקה בעלת אופי שירותי, הנעשית באופן חד פעמי. עסקאות אקראי נחלקות לעסקאות בעלות אופי מכירתי ועסקאות בעלות אופי שירותי, אשר מלבד מהות העיסוק, נבדלות גם בשיעורי המס, כאשר פעילות בעלת אופי מכירתי תחויב במס בשיעור 25% ופעילות בעלת אופי שירותי תחויב במס על פי מדרגות הכנסה.

מהם התנאים לקביעת עסקת אקראי?
מהם התנאים לקביעת עסקת אקראי?

מהם התנאים לקביעת עסקת אקראי?

על מנת לקבוע האם מדובר בעסקה בעלת אופי מכירתי או שירותי, מקובל לערוך את המבחנים הבאים:

 

תדירות העסקאות

ככל ומדובר בהיקף עסקאות בתדירות גבוהה, הרי שמדובר בפעילות עסקית.

 

אופי המימון

מקורות המימון ותקופת מימון קצרה יכולים להעיד האם מדובר עסקה בעלת אופי מסחרי או בעסקת אקראי.

 

ידע ובקיאות בתחום

עסקה הכרוכה בידע ובקיאות המהווים נתח משמעותי בעסקה האמורה, הרי שהדבר מעיד על עסקה בעלת אופי מסחרי.

 

קיום מנגנון ארגון ושיווק

מנגנון ארגוני ושיווקי מסודר מעיד אף הוא כי מדובר בעסקה בעלת אופי מסחרי.

 

היבט המס בעסקאות האקראי

לאחר שהבנו מהם התנאים לקביעת עסקאות אקראי, כדאי להתייחס גם להיבט המס של עסקאות האקראי. כך, עסקאות אקראי של מכירת מיטלטלין נחשבות לעסקאות המחויבות במע"מ, כאשר חבות המס בעסקאות מכר מקרקעין, תלויה בסיווג מעמדם של הקונה והמוכר לעניין מע"מ.

הדיווח על עסקאות אקראי מזדמנות המחויבות במס נעשה באמצעות הגשת טופס ייעודי (טופס 8356), כאשר לאחר הגשת הטופס תתקבל חשבונית מס, אותה יש להגיש למקבל השירות.

 

עסקאות אקראי וחובת התשלום לביטוח לאומי

עסקאות אקראי מחויבות גם בתשלום דמי ביטוח לאומי וזאת עד לגובה מקסימלי בסך 12%. במידה וסך ההכנסה מעסקת האשראי אינה עולה על רבע מגובה השכר הממוצע במשק (נתון המתעדכן אחת לתקופה), הרי שהעסקה תהיה פטורה מתשלום ביטוח לאומי.

 

כיצד משרד רואה חשבון יוכל לסייע לנו?

על מנת להבין היטב את היבטי המיסוי והגדרת העסקה שאתם מתכוונים לבצע, חשוב ומומלץ לפנות לשירותיו של משרד רואה חשבון מקצועי ומנוסה בתחום – משרד רו"ח יניב נשר. במסגרת ניסיוננו רב השנים, נוכל להעניק לך את הייעוץ והטיפול המיטבי בכל סוגי שירותי ראיית חשבון לחברות ועסקים.

שאלות ותשובות בנושא פתיחת תיק עצמאי

עסקת אקראי היא עסקה מזדמנת וחד פעמית של גורם יחיד, שאין בבעלותו תיק עוסק ברשויות המס. עסקאות האקראי יכולות להיות עסקאות בעלות אופי מסחרי או שירותי ועל אף שעסקאות אלו אינן מחויבות בניהול ספרים, הרי שהן מחויבות בדיווח לרשויות המס ובתשלום מס בהתאם.

שיעורי המיסוי בעסקאות אקראי מבדילות בין עסקאות בעלות אופי מכירתי לבין עסקאות בעלות אופי שירותי. כך, שיעורי המס בגין עסקאות בעלות אופי מכירתי יחויבו בשיעור מס בסך 25% ואילו עסקאות מס בעלות אופי שירותי, יחויבו בשיעורי מס על פי מדרגות מס הכנסה.

התנאים לקביעת עסקת אקראי ובירור האם מדובר בעסקה בעלת אופי מכירתי או שירותי, נעשים באמצעות מענה על השאלות הבאות: מהי תדירות העסקאות? מהם מקורות ואופי המימון? האם נדרש ידע ובקיאות מיוחדים בתחום הפעילות העסקית הנדונה? והאם קיים מנגנון ארגון ושיווק לגבי ביצוע העסקה?

התנאים לקביעת עסקת אקראי משפיעים על היבטי המיסוי של עסקאות אלו, הן מבחינת מס הכנסה והן מבחינת חובת התשלום למע"מ וחובת התשלום לביטוח לאומי. על מנת להבין את שיעורי המס המדויקים של כל עסקה, חשוב ומומלץ להיעזר בשירותיו המקצועיים של משרד רואה חשבון מנוסה ומומחה בתחום.

שיתוף ברשתות החברתיות
Facebook
Twitter
LinkedIn
חזרו לחלק שמעניין אתכם

רו"ח יניב נשר בפייסבוק | רו"ח יניב נשר בלינקדאין | מייל אישי: [email protected]

Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 10 ביקורות
×
js_loader