בניית תכנית עסקית

היום עסקים רבים קמים בין לילה, כך שרבים העסקים המציפים את השוק הישראלי וגם העולמי, במגוון תחומים – טכנולוגיה, מזון, שירותי בריאות, אופנה ועוד רבים. אך לאחר ההקמה העצומה של מגוון בתי העסק הללו, רק מעטים מהם יצליחו לשרוד בשוק לאורך זמן. מחזור החיים של עסק כמובן תלוי גם בביקוש של המוצר או השירות שהוא מציע, באיכות אנשי הצוות שלו, ובתקציב שיש ברשותו, אך הסוד להצלחה של כל בעל עסק באשר הוא תכנית עסקית. לבניית תכנית עסקית יש שלל יתרונות רבים, אותם נפרט להם כעת, ויש בכוחה ממש להביא לפיתוח משמעותי של עסק מתחיל, וגם להציל עסק במשבר. אנחנו כאן על מנת להציג לכם את הצעדים הכרוכים בתכנית – כך תבנו תכנית עסקית לעסק רווחי:

מהי תכנית עסקית?

התכנית העסקית בכללותה, היא מודל שעל פיו העסק מתנהל. המטרה של התכנית העסקית היא למקסם את הרווחים של העסק שלכם ולהביא למימוש מקסימלי – הן של הכוח שלכם, הן של אנשי הצוות שלכם, והן של המוצרים והשירותים של העסק. בניית התכנית העסקית נעשית בליווי של איש מקצוע מומחה שידריך אתכם במהלך כל השלבים עד להגעת המטרה המיוחלת. בבנייה של תכנית עסקית לעסק רווחי תבנו תחזיות פיננסיות לעסק, תחשבו על המטרות הנוכחיות והעתידות של העסק, וגם על החידוש שיש לעסק שלכם להציע לעולם.

 

מודלים פיננסים של העסק

בעל המקצוע בעזרתו תבנו את התכנית העסקית לעסק רווחי הינו בקיא במודלים כלכליים, באסטרטגיות פיננסיות, וגם בניהול הכנסות והוצאות של עסק. במהלך הפגישות עימו, תחליטו יחד בהתאם למצב הנוכחי של העסק על תזרים רצוי של הוצאות והכנסות של העסק, ותנסו להביא למיקסום של ההכנסות יחד עם הקטנת ההוצאות עד כמה שניתן, זאת כמובן מבלי לפגוע באיכויות המוצרים והשירותים שהעסק שלכם מספק.

נוסף על כך, איש המקצוע יעזור לכם לנהל את תזרים המזומנים של העסק בצורה יעילה גם לאחר סיום בניית התכנית העסקי והלווי העסקי. כמו כן, במהלך בניית התכנית העסקית לעסק רווחי, תוכלו לחשוב כיצד לנהל את ההוצאות החודשיות שלכם בהתאם לתשלומים צפויים בזמן הקרוב, איך אפשר לשנות את ההתנהלות הכלכלית של העסק ומהן ההשקעות ששווה להתאמץ עבורן בשביל העסק שלכם.

 

כך תבנו תכנית עסקית לעסק רווחי
כך תבנו תכנית עסקית לעסק רווחי

 

אסטרטגיות שיווק ופרסום

כל עסק – כמה טוב שהוא לא יהיה, צריך פרסום מעולה. אחרת – אנשים לא יכירו אותו ולא יתוודעו למוצר או לשירות שבית העסק מציע. על כן, כחלק מבניית התכנית העסקית לעסק רווחי, תיצרו יחד עם איש המקצוע תכנית שיווק ופרסום לעסק שלכם. ראשית, תבינו מי הוא קהל היעד שלכם – מבוגרים או צעירים, הורים למתגברים או הורים לילדים קטנים, גברים או נשים, לאילו מגזר או בעלי מקצוע תרצו לפנות וכן הלאה. הצעד הבא יהיה לחשוב כיצד תגיעו אל קהל היעד שלכם, לצורך כך יש מגוון שיטות – לדוגמא, שיווק ברשתות החברתיות, פרסומות באתרים שקהל היעד נוטה לבקר בהם, שיתוף פעולה עם בעלי מקצוע נוספים, ועוד.

השתדלו לבוא לבניית התכנית העסקית בראש פתוח ולקבל רעיונות מהמומחים בתחומים אלו, וכן לנסות דברים חדשים. זכרו כי מי שלא מסתכן, בדרך כלל גם לא מצליח, וכי יש החלטות ששווה להסתכן בשבילם, וכן שבכוחם לתרום רבות לעסק שלכם. נציין כי תפקידה של התכנית העסקית לעסק רווחי היא גם, בין השאר, לערוך ניהול סיכונים לעסק ולהחליט באילו תחומים כדאי להשקיע וכמה, ובאילו תחומים לעומת זאת עדיף ללכת על בטוח.

 

הון אנושי חשוב לא פחות מהון כלכלי

אחד מהגורמים המרכזיים להצלחתו של עסק, והפיכתו מעסק מצליח לעסק רווחי היא השקעה לטווח ארוך באנשי הצוות של העסק. במהלך בניית התכנית העסקית לעסק רווחי, תבנו בין השאר גם פרויקטים ותהליכים שתרצו ליזום בתור מנהלים, במטרה לשפר את האיכות האנושית של העסק שלכם. תוכלו להשקיע בימי גיבוש של אנשי הצוות, בארגון מחדש של הרכב הצוותים, בשיחות אישיות המחדדות את התכונות בהם כל עובד חזק, ואת אלו בהן הוא צריך להשתפר, וכן הלאה.

זכרו כי עובד שמגיע שמח לעבודה, ומרגיש כי בשגרת היום יום שלו הוא מצליח לממש את הפוטנציאל ואת הכישורים שלו בצורה מלאה, הוא עובד טוב יותר – כזה הנוטה להתנדב יותר, לקחת אחריות רבה יותר, ומבצע את תפקידו בצורה מרבית. על כן, אנו ממליצים לכם לא להקל ראש בכל אשר נוגע לכך, ולהקדיש זמן ומחשבה גם לעניינים הנוגעים לאנשי הצוות שלכם, על מנת להפוך את העסק שלכם לרווחי יותר. במהלך בניית התכנית העסקית לעסק רווחי, תבנו בין השאר, גם תהליכים אנושיים מהסוג שציינו כעת.

 

השקעה לטווח קצר תניב פירות רבים לטווח הארוך

אם אתם חושבים כי תכנית עסקית לעסק רווחי הינה פעולה שעלולה לבזבז את הזמן, או כזו שעדיף לא להוציא עליה את הכסף, ואולי אף שכדאי פשוט "להתחיל במשימה ולהניע את העסק", נאמר לכם כי טעות בידיכם. ישנן השקעות רבות שלחלוטין משתלמות בטווח הארוך, ובנייה של תכנית עסק לעסק רווחי היא אחת מהן. במהלך בניית התכנית העסקית תוכלו לבנות חזון של ממש לעסק שלכם, להבין מה בדיוק הכלים שעומדים לרשותכם – הכלים הפיזיים, הכלכליים, וגם המנטליים, ואיך תוכל לנצל אותם בצורה המקסימלית על מנת להפוך את העסק שלכם לרווחי יותר. כמו כן, כאשר כלל המודלים של העסק שלכם, בשלל התחומים – המודל הכלכלי, המודל השיווקי, וגם המודל האנושי, יהיו מסודרים לכם מול העיניים, תוכלו לבצע אותם על הצד הטוב ביותר, וגם לחזור ולעיין בהם במידת הצורך.

 

בניית תוכנית עסקית – מדריך מפורט

כאמור, תכנית עסקית טובה הינה הבסיס לכל עסק מצליח. התכנית מתווה את האופן בו העסק יתנהל בכלל התחומים. עסקים חדשים רבים נפתחים כל שנה ורק מעטים מהם מצליחים להתבסס בשוק לאורך זמן. אחד מהפקטורים המרכזיים ביותר להצלחה עסקית הוא בניית תכנית בסיוע איש מקצוע מנוסה ועבודה מסודרת בשלבי ההקמה. במדריך זה נדון בקווים מנחים שייסעו לכם לבנות תכנית עסקיתמנצחת.

מפת דרכים ליישום החזון

בניית תכנית עסקית צריכה להתבסס על החזון של היזם או השותפים למיזם. כאשר מדובר על שותפות חשוב מאוד שיהיה תיאום ציפיות בין השותפים כך שיוכלו להגדיר את המטרות המשותפות שעל פיהן תיבנה התכנית העסקית שלכם. חזון ומטרות יכולות להיות תוך מבט קדימה והבנה לגבי האופן בו העסק יפעל, הן בטווח הקצר והן בטווח הארוך.

חשיבה כלכלית

התוכנית העסקית צריכה לכלול גם כל מה שקשור לכלכלת העסק. יש לקחת בחשבון את ההכנסות וההוצאות הצפויות ליצור המוצרים או מתן השירות, ההוצאות שיידרשו לתהליכי השיווק, התחזיות הפיננסיות ואופן השפעתן על הפעילות העסקית. בסיוע חיצוני ניתן לבנות תכנית הנסמכת על מודלים כלכליים שונים ועם אסטרטגיות פיננסיות רלוונטיות.

השקעה משתלמת

חשוב להבין שליווי של גורם מקצועי לבניית תכנית עסקית מקיפה מהווה השקעה שעשויה להוכיח את עצמה בטווח הארוך. כאשר מתחילים לפעול מתוך תחושה שהעיקר להיכנס לשוק ואם יש צורך במקצה שיפורים אז לעשות זאת תוך כדי תנועה הדבר עשוי לעלות לכם ביוקר. תכנית מסייעת להשתמש בכלל הכלים שעומדים לרשותכם ולבנות עסק רווחי על בסיס איתן.

תרחישים רלוונטיים

בעת בניית תכנית עסקית חשוב לקחת בחשבון תרחישים אפשריים שונים בחיי העסק ולתת את הדעת על דרכים שונות שניתן בהם יהיה ניתן לפעול בהם. בעל עסק או יזם שמוכן מראש לכל תרחיש יתמודד ברגע האמת בצורה מקצועית ושקולה. עסק אשר משדר מקצועיות ואיכות ללקוחותיו, מחזק את אמון הלקוחות ועשוי למקסם את פוטנציאל הרווח בהתאם.

מאפייני הכתיבה

כפי שציינו, על מנת לבנות תכנית עסקית מוצלחת כדאי להיעזר באיש מקצוע מנוסה שמומחה לכך. הדבר יכול למנוע טעויות נפוצות והתנהלות שגויה מבחינה ניהולית, פיננסית או שיווקית. חשוב לכתוב את התוכנית בשפה מקצועית, ברורה ואחידה כאשר שפת הכתיבה משדרת הבנה של תחום הפעילות. עם זאת התוכנית צריכה להיות מובנת גם למי שלא מכיר לעומק את התחום.
במסגרת בניית המסמך מומלץ להשתמש בהיררכיה ולעבוד עם תוכן עניינים, חלוקה לפרקים ותתי פרקים באופן שישמור על הסדר. חשוב לכלול גם סיכום קצר בו מוצג הרעיון הכללי של התוכנית בתמציתיות, תוך הצגת החזון העסקי, פרטים חשובים לגבי תחום הפעילות ומיהם האנשים שמאחורי העסק.

מידע ונתונים

חלק חשוב בגיבוש תכנית עסקית הוא איסוף המידע הרלוונטי שיאפשר לכם לתכנן מודל בר קיימא שיאפשר להפוך את העסק לרווחי בטווח הקצר והארוך. המידע נדרש לשם תכנון המודל הכלכלי, המודל השיווקי והאנושי של העסק עם תחילת הפעילות. תכנית עסקית המתבססת על נתונים מדויקים חיונית לשם ניהול תזרים, איזון ההכנסות וההוצאות ויצירת רווחים.
התוכנית נועדה להביא למקסום של ההכנסות מאספקת השירות או המוצרים תוך הקטנת ההוצאות עד כמה שניתן. חשוב למצוא את האיזון הנכון מבחינת ההשקעה המינימלית שתידרש על מנת לספק תוצרים איכותיים.

ניהול סיכונים

חשוב מאוד לבוא לבניית התכנית העסקית בראש פתוח ולהבין שגם אם אתם מומחים לתחומכם, אתם עדיין זקוקים לעזרה מקצועית להנעת התכנית העסקית וההתבססות בשוק. חשוב להיות פתוחים לביקורת ולתת את הדעת לגבי ניהול סיכונים בהחלטות לגבי הוצאות והשקעות לעומת הרווחים הצפויים.

מימון ואשראי

כפי שציינו, התוכנית העסקית צריכה להתבסס על ידע ונתונים ולכלול את כל האספקטים הניהוליים והכספיים השונים של העסק. כאשר מדובר בעסק בשלבי הקמה ראשוניים, התוכנית העסקית צריכה להתייחס לנושא המימון ולקחת בחשבון את מקורות האשראי שיידרש להנעת הפעילות השוטפת. בחישוב ההוצאות העתידיות יש לכלול גם את העלויות להחזרת האשראי.

על שיווק ופרסום

בעת בניית תכנית עסקית יש לבנות גם תכנית שיווק ופרסום מתאימה. לשם כך יש צורך להבין ולהגדיר מי עתיד להיות קהל היעד. הבנה של מיהו קהל היעד ומהם מאפייניו תאפשר לכם לבנות אסטרטגיה שיווקית מנצחת. התוכנית השיווקית יכולה לכלול מגוון שיטות פרסום ושיווק על מנת שהפעולות השיווקיות ימוקדו במדיות בהם קהל היעד שלכם נמצא ובאופן המותאם לצורכיהם.

הסיפור שלכם

אמנם התכנית העסקית אמורה להיות מובנית ומבוססת על מספרים, הערכות ותחזיות, אך יש מקום חשוב גם לסיפור האישי ולחזון שנובע ממנו. לקוחות אוהבים לדעת מה הסיפור מאחורי כל רעיון מצליח ומי האנשים שמובילים אותו. בחלק זה של התכנית העסקית מומלץ לתת מידע בסיסי וממוקד, מי היזם, מה הסיפור שהוביל להקמת המיזם וכן הלאה.
כדאי לציין ידע רלוונטי וניסיון מקצועי ויזמי מהעבר ולפרט לגבי הנכסים והכלים שיש ברשותכם. מידע זה יכול לסייע ללקוחות ומשקיעים פוטנציאליים להכיר טוב יותר את הרעיון העסקי ומטרותיו וכך לקדם את מטרות העסק.

עבודה בהתאם למודל הפיננסי

עם תחילת הפעילות העסקית יש לנהל את תזרים המזומנים של העסק בצורה יעילה בהתאם לתכנית העסקית ולמודל הפיננסי. הקפדה על ניהול מוקפד של ההוצאות תוך הקפדה על חיסכון וניצול יעיל של כוח האדם והמשאבים בבית העסק הינה חיונית לשם יצירת רווחים מהפעילות העסקית. יש לנהל את ההוצאות בהתאם לתשלומים הצפויים תוך שמירה על תזרים מאוזן.

כוח אדם

בהכנת תכנית עסקית חשוב לקחת בחשבון את הנושא של כוח אדם ועלותו. אחד מהגורמים המרכזיים להצלחתו של עסק הוא ההון האנושי שלו. כאשר רוצים לבנות עסק רווחי לטווח הארוך כדאי להשקיע בגיוס כוח אדם איכותי ונאמן ויש לכך עלויות נלוות בהתאם למודל ההעסקה.
ישנם פעולות רבות שניתן לעשות במיקור חוץ מכיוון שלא ישתלם להחזיק עובד עבורם. כאשר נדרשים עובדים לניהול פעולות המצויות בליבת העיסוק של הפעילות העסקית לרוב יהיה מומלץ לגייס עובדים קבועים שיהיו מחויבים ופנויים לפעילות העסקית באופן שנותני שירותים פרילנסרים לא מסוגלים לכך.

תחילת הפעילות

בעת יישום תכנית עסקית והקמת עסק חדש ישנן טעויות ניהוליות רבות שניתן להימנע מהם באמצעות הליווי של גורם מקצועי המנוסה בתחום. במידה ובניתם תכנית עסקית עם איש מקצוע מומלץ להיעזר בו בתחילת היישום של התוכנית בשטח. בעלי עסקים חדשים מתקשים בשלב ההתחלתי להתמקד בדברים הדחופים והליווי יכול לסייע לניהול ליבת הפעילות העסקית.

ביסוס מנגנון

כל עסק צריך מנגנון מסודר עבור ההתנהלות השוטפת. הדבר כולל ניהול פיננסי, כוח אדם, שיווק ומכירות. מלבד גיוס וניהול כוח האדם, כל עסק צריך להתנהל מול גופים שונים ולקבל שירותים חיצוניים בין היתר, הנהלת חשבונות, ייעוץ משפטי, ייעוץ עסקי וכדומה. ייעוץ עסקי המסייע בבניית התכנית העסקית יכול לסייע בהסדרת מנגנון שיטפל בכלל הנושאים הללו היטב.

 

לסיכום

תכנית עסקית הינה דבר חיוני וחשוב שמומלץ לעשות בליווי מקצועי. הדבר מאפשר לבנות נכון את הבסיס לעסק יעיל ולמקסם את פוטנציאל הרווח כבר מהרגע הראשון. במהלך בניית התכנית חשוב להציג חזון של ממש לעתיד העסק ולהבין מה היתרון התחרותי שלכם מול המתחרים בתחום הפעילות ומהם הכלים שעומדים לרשותכם. למידע וקביעת שיחת ייעוץ צרו עימנו קשר ונשמח לסייע!

צרו קשר עוד היום עם רואה חשבון יניב נשר

שאלות ותשובות בנושא כך תבנו תכנית עסקית לעסק רווחי

התכנית העסקית לעסק רווחי מתאימה למגוון של עסקים – לעסקים מתחילים ולחברות גדולות, לעסקים בתחילת דרכם, וגם לעסקים וותיקים, והיא לחלוטין מתאימה גם לעסקים השרויים במשבר – בין אם משבר כלכלי, ובין אם משבר אנושי, כלומר מצב בו לא מצליחים לגייס עובדים לחברה, או מציאות בה אנשי הצוות של בית העסק אינם בעלי מוטיבציה לעבוד. נדגיש כי אין ביכולתנו לנבא כי במידה והעסק שלכם במשבר, הוא יינצל לאחר בנייה של תכנית עסקית לעסק רווחי, אך בנייה של אחת כזו בהחלט תשפר את הסיכויים של העסק לשרוד, ואף להתפתח לרמות חדשות שהעסק לא ידע עד כה.

בעלי מקצוע רבים מוכשרים לבנות תכנית עסקית וביניהם עורכי דין, רואי חשבון, מאמנים אישיים ועסקיים, יועצים פיננסיים או אסטרטגיים וכן הלאה. תוכלו לבחור איש מקצוע מבין כל אלו ועוד רבים, אך זכרו כי כדאי לבחור בבעל המקצוע המומחה ביותר בתחום על מנת לוודא שהעסק שלכם ייהנה מתכנית עסקית לעסק רווחי ברמה גבוהה, כזו שתמנף את העסק שלכם מספר צעדים קדימה, מבחינה כלכלית, חדשנית ואנושית. אם תרצו, תוכלו ליצור עימנו קשר ונשמח לסייע לכם ולעסק שלכם בבניית תכנית עסקית לעסק רווחי.

כפי שהינכם בעלי מקצוע מומחים בתחומכם, מן הסתם, אנשי המקצוע המתמחים בבניית תכניות עסקיות לבתי עסק הם בקיאים בתחומם גם הם. על כן, אנו ממליצים לכם לא לבנות לבד את התכנית העסקית לעסק רווחי ולהיעזר בשירותיו של בעל מקצוע שיעשה זאת עבורכם יחד איתכם. הסיבה לכך היא שאם תעשו זאת לבד, אתם עלולים להחליט החלטות שגויות על בסיס חוסר ידע ואי בקיאות בנושא – דבר העלול להוביל להפסד של העסק, ולא לרווחיות שלו. זכרו כי זמן שווה כסף, וגם איכות שווה כסף – ולעיתים עדיף להשקיע סכום כספי שיתרום רבות לעסק שלכם בעתיד הקרוב והרחוק.

המחיר של בניית תכנית שכזו תלוי במגוון גורמים כמו המצב בו בעסק נמצא, מספר הפגישות עם איש המקצוע, וגם ניסיון ושנות וותק של בעל המקצוע יכולים לקבוע את גובה המחיר של פגישות אלו. בדרך כלל, עלות של פגישה כזו היא של מאות שקלים, כאשר לעיתים אנשי מקצוע למיניהם מציעים מחירים משתנים עבור חבילה של שירותים כמו לווי כספי וניהול פיננסי לצד בניית תכנית עסקית, אימון אישי ועסקי, וכן הלאה.

שיתוף ברשתות החברתיות
Facebook
Twitter
LinkedIn
חזרו לחלק שמעניין אתכם

רו"ח יניב נשר בפייסבוק | רו"ח יניב נשר בלינקדאין | מייל אישי: [email protected]

Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 10 ביקורות
×
js_loader