ביקורת רשות המיסים – כיצד יש לנהוג?

עסקים רבים לא יודעים כיצד לנהוג כאשר יש ביקרות של רשות המיסים בעסק שלהם. המציאות היא שיהיה עליהם לחוות ככל הנראה כמה פעמים ביקורת שכזו במהלך ניהול עסק וכדאי מאוד לדעת כיצד יש להתנהל מול הביקורת של רשות המיסים. ברגע שהמבקר נכנס כדי לבדוק את העסק שלכם הדבר יכול לעורר לחץ וחרדה גם אם אתם מנהלים את העסק שלכם בדיוק ובשקיפות המרבית לכן כדאי מאוד לדעת איך הביקורת מתנהלת, כיצד יש להתנהג בה כדי להוריד את מפלס הלחץ.

מהי ביקורת של רשות המיסים?

ככלל ביקורת של רשות המיסים בעסק שלכם באה לבדוק שאתם מנהלים את החשבונות שלכם בצורה שקופה ומדויקת. במהלך הביקורת עשויים לבדוק את הדוחות שלכם את שומות המס וכן את העמידה בהוראות החוק של העסק שלכם.

הביקור יכול לנבוע מביקורת שגרתית שנעשית בכל עסק ועסק כחלק מהפעילות השגרתית של רשות המיסים או כאשר יש חשד לביצוע עבירות פליליות. במקרה שכזה הביקורת תעשה על ידי חוקר באגף החקירות של רשות המיסים.

החוקרים שיגיעו למשימה יכולים להיות מאגף החקירות או מחטיבות המודיעין של רשות המס והם עברו הכשרה ספציפית לביצוע משימת הביקורת. לרוב יגיעו החוקרים בהפתעה וללא הכנה מוקדמת אל העסק שלכם, הם יגיעו לרוב בזוגות ויבקשו מכם מגוון של מסמכים של העסק שלכם. בין היתר החוקרי יבקשו מכם: לבדוק את כמות המזומנים בקופה, להציג את פנקסי חשבונות, הסברים על הפעילות של העסק, היקף העסק פרטים על בעליו של העסק ועוד.

החוקרים ורשות המיסים פועלים מכוח חוק המסמיך אותם לערוך את הביקורות – סעיף 130 לפקודת מס הכנסה. המחויבות לידיעת החוק ולהנפקת הדוחות והחומרי הרלוונטיים מוטלת על בעל העסק והחוק ממליץ להיערך מבעוד מועד בצורה מדויקת ושקופה ולביקורת כדי להימנע מקנסות ופתיחת הליכים פליליים כנגד בעל העסק.

חריגה מהחובות המוטלות על בעל העסק אפשרית רק באישור ק שומה וכל עסק חדש חייב לדעת את החובות המוטלות עליו. במידה ואינכם יודעים כיצד לנהל את חשבונותיכם מומלץ אוד לפנות מבעוד מועד אלינו, משרד יניב נשר, על מנת שנוכל לסייע ולנוע מכם עוגמת נפש גדולה בביקורת הקרובה.

 

מה כוללת הביקורת באופן מפורט?

כדאי לדעת באופן מפורט מה כוללת הביקורת וכיצד היא מתבצעת כדי לדת כיצד לנהוג ולהתכונן אליה. הביקורת לרוב תתחיל כאשר בעל העסק בכלל אינו יודע – באופן חשאי. המבקרים יערכו סקירה של העסק מבחוץ ומבפנים ויבדקו מגוון רכיבים שבעיניהם עשויים להיות רלוונטיים להמשך הביקורת.

לאחר מכן החוקרים יערכו באופן חשאי תהליך של קנייה לצורך ביקורת, גם כאן כאמור התהליך נעשה באופן חשאי ונועד לבדוק כיצד אתם מגיבים ומנהלים את העסק שלכם כשאר אתם לא יודעים שמבוצעת ביקורת כנגדכם.

ביקורת רשות המיסים - כיצד יש לנהוג
ביקורת רשות המיסים – כיצד יש לנהוג

לאחר התהליכים החשאיים שהמפקחים מבצעים הם יזדהו בפניכם כמבקרים טעם רשות המיסים ויציגו תעודה שהם אכן מבקרים. הם יבקשו מכם להזדהות בפניהם ולהציג תעודה שאכן תאשרר את זהותכם.

אחר מכן יתחיל תהליך הביקורת הגלוי – המבקרים יבדקו את ניהול הספרים בעסק ויבדקו האם הוראות ניהול ספרים מקוימים כהלכה, יספרו את המזומנים בקופה ויבדקו האם הדבר תואם לדוחות של העסק, ייבדקו שיקיים דחויים שלא הוצאו בגינם קבלות ועוד.

לאחר תהליך הביקורת שעשוי לכלול עוד כמה בדיקות לפי ראות עיניהם של המבקרים תהליך הביקורת יגיע אל סיומו. לבעל העסק יינתן דוח בו יפורטו הליקויים שנמצאו בהלך הביקורת ולבעל העסק תינתן אפשרות להגיב על ממצאי הדוח. הממצאים ותגובת בעל העסק יועברו למחלקת ניהול ספרים ברשות מס הכנסה.

 

מה כדאי לעשות וכיצד להתנהג בזמן הביקורת?

תהליך הביקורת יכול כאמור להלחיץ גם אם אתם מנהלים את העסק שלכם בצורה מופתית מדויקת ושקופה. הנה כמה עצות שכדאי לנהוג על פיהן בשעת הביקורת כדי לעבור אותה בהצלחה:

  1. שיתוף פעולה – כדאי מאוד לשתף פעולה עם המפקחים, שיתוף פעולה שכה יוכל להוביל לביקורת קצרה חלקה ומהירה וכן בהתחשבות של המבקרים במידת הצורך. לאחר שהמבקרים הציגו את עצמם ואתה הזדהות בפניהם יש להציג בפניהם את כל המסמכים שהם מבקשים. במידה ואתם לא מוצאים מסמך מבוקש כלשהו יש לפנות לרואה החשבו על מנת שיוכל לשלוח לכם במהירות את המסמך כך שתולו להציגו. במקרה שגם זה לא עובד מסיבה כלשהי (הדבר לא אמור לקרות אם רואה החשבון שלכם זמין ומהימן) תוכלו לבקש להציג את הדוח בהמשך תוך פרק זמן קצר ולבקש שירשמו את בקשתכם בדוח הממצאים.
  2. קור רוח ובלי חרדה – ציינו מסר פעמים את העובדה שהמעמד מלחיץ אך התנהגות שמשדרת לחץ או אגרסיביות כלי המבקרים עלולה לעמוד לרעתכם. כל הביקור מצולם ודברים שתעשו או תאמרו יוכלו לשמש כנגדכם בהמשך התהליך. תזכרו את העצות ואת תהליך הביקורת שקראתם במאמר הה ככה תוכלו לדעת לקראת מה אתם הולכים ולשמור על פאסון שיכול לעזור לכם לעבור את הביקורת בצורה חלקה. ברוב הפעמים אתם לא מועמדים לשום דין ואינכם חשודים בשום דבר ומדובר בסך הכל בביקורת שגרתית שתחלוף והביקורת אחריה עשויה להגיע רק מספר שנים לאחר מכן.
  3. ענייניות ודיוק – במהלך הביקורת תתבקשו להשיב לכל מיני שאלות ותתבקשו להציג מסמכים רבים. כדאי מאוד להציג את המסמכים המבוקשים, סדר וארגון בעסק ובניירת שלו יאפשרו לכם לעבור את התהליך בצורה מדויקת. השיבו על השאלות בצורה עניינית ממוקדת וקצרה אל תתחילו לספר סיפורים שאינם קשורים. במידה ואינכם זוכרים פרט כלשהו על העסק או על הפעילות שלו תשיבו שאינכם זוכרים – תשובה שגויה עלולה להיות מזיקה הרבה יותר ולשדר חוסר אמינות מאשר חוסר זיכרון. לא לזכור כל דבר שקורה בעסק שלכם הוא דבר טבעי ומתבקש.
  4. דוח הביקורת – הדוח הוא בסוף הדבר שיגיע לרשות המיסים ולכן חשוב מאוד לקרוא אותו בעיון ובקפידה ולבדוק שלא הוכנסו אליו פרטים לא נכונים. במידה ואינכם מבינים את כל הסימנים או את הכתוב בדוח בקשו מהמפקחים הסבר על מילוי הדוח וממצאיו. כמובן שבמידה ויש חוסר הלימה בין מה שכוב בדוח ובין הפרטים הנכונים תוכלו להעיר על כך למפקחים ולבקש הסבר. בקשו העתק של הדוח ושלחו עותק אל רואה החשבון שלכם, חשוב לתייק ולשמור את דוח הביקורת בצורה מסודרת. במידה ואין ליקויים בעסק בקשו שהדבר יצוין במפורש בדוח.

 

סיכום

תהליך ביקורת של  מס הכנסה מלחיץ כל בעל עסק, גם כזה שנוהג באמינות ובשקיפות מרבית, אבל אם תקראו היטב את המאמר הנ"ל תוכלו לבוא בטוחים יותר לתהליך ולשמור על קור רוח דיוק וענייניות שיאפשרו לכם לעבור את הדו"ח במהירות ובצורה חלקה. חושב לזכור, רוב הפעמים מדובר בביקורת שגרתית של רשות המיסים ואינכם חשודים בדבר לכן אין סיבה להילחץ וכדאי לשתף פעולה עם המבקרים של רשות המיסים.

אנו במשרד רואי החשבון יניב נשר מעניקים שירות אמין ומקצועי תוך שימוש בניסיון של שנים ומאות לקוחות מרוצים. נשמח אם תפנו אלינו בכל בקשה או שאלה ונעמוד לשירותכם באדיבות והמקצועיות המרבית.

שיתוף ברשתות החברתיות
Facebook
Twitter
LinkedIn
חזרו לחלק שמעניין אתכם

רו"ח יניב נשר בפייסבוק | רו"ח יניב נשר בלינקדאין | מייל אישי: [email protected]

Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 10 ביקורות
×
js_loader