דו"ח שנתי רואה חשבון – מה צריך לדעת?

בעלי חברה בע"מ, עוסקים מורשים, פטורים או עצמאיים, כולם נעזרים בסופו של דבר ברואה חשבון מקצועי ומנוסה, שיכוון, ידריך ויעשה להם סדר בתחום המס הסבוך. בין אם אתם משאירים את כלל הנושא לטיפולו המסור של רואה החשבון ובין אם אתם מגלים גם מעט יוזמה והבנה בתחום, סביר להניח כי כולנו מכירים את הדו"ח השנתי שעלינו להגיש

כמה מילים על הדו"ח השנתי

ההתנהלות מול רשויות המס קצת יותר מוכרת עבור אלו מביננו שבחרו בדרך מקצועית שאינה כוללת בוס על הראש. גם אם אנחנו משאירים את כל ההתנהלות הכרוכה בהנהלת החשבונות של העסק לרואה החשבון, סביר להניח כי כולנו מכירים את המושג דו"ח שנתי והחשיבות הרבה של הגשתו בזמן (עד לתאריך ה – 30 באפריל) ובצורה תקינה.

עבור אלו שבכל זאת אינם נמצאים כל כך בעניינים, נציין בקצרה כי, הדו"ח השנתי שרואה החשבון מגיש למס הכנסה, הוא למעשה דו"ח מפורט המשקף את כלל הפעילות הפיננסית שלכם, כאשר לאחר הגשתו לרשות המיסים, מס הכנסה יחשב את חבות המס הסופית של הנישום בגין אותה שנה.

 

אילו נתונים נמצאים בדו"ח השנתי?

הדו"ח השנתי צריך להכיל כאמור נתונים פיננסיים מלאים ומפורטים, ובכללם: פירוט הכנסות (מכל מקור שהוא) והוצאות המוכרות לצורך מס הכנסה, מיסים שונים ששולמו, דוגמת מקדמות ששולמו בתחילת שנה והפקדות לקרנות השונות – פנסיה, ביטוח מנהלים וכדומה.

בנוסף לכך, לעיתים נדרש לצרף לדו"ח טפסים משלימים על פי דרישה מצד רשות המיסים להשלמת נתונים חסרים, כמו אישורים שנתיים עבור הפקדות לקרנות, רווחים ממקורות כמו תכניות חיסכון ודיבידנדים ועוד.

 

מהו דו"ח שנתי מקוצר?

ניתן לראות על פי הנתונים המפורטים לעיל, כי דו"ח שנתי מורכב מהרבה סעיפים ומסמכים שונים, אך למעשה, ישנם מקרים בהם ניתן להגיש דו"ח שנתי מקוצר, מקרים בהם בעלי העסק הינם תושבי ישראל, ההכנסה השנתית של העסק אינה עולה על 60,000 ₪ ומקרים נוספים, המפורטים היטב באתר רשות המיסים. לאחר מילוי הדו"ח וצירוף המסמכים הרלוונטיים, יש להגיש את הדו"ח באופן ידני לפקיד השומה, שחותם על הדו"ח ומוסר לכם אישור הגשה.

דו"ח שנתי רואה חשבון - מה צריך לדעת?

דו"ח שנתי רואה חשבון – אל תסתבכו עם זה

דו"ח שנתי רואה חשבון – הדו”ח השנתי הוא סופר קריטי לניהול תקין של הנהלת חשבונות מכיוון זהו הכלי הראשון שרשויות המס משתמשות בו למעקב ולפיקוח. בנוסף הוא מסייע לבעלי העסקים לקבל תמונה בזמן אמת על ההתנהלות העסקית, הכלכלית והתזרימית שלהם.

הגשה מאוחרת או לא נכונה של הדו"ח יכולה לגרור לקנסות ואף לביקורת מצד רשויות המס השונות. את המידע עבור הגשת הדו"ח צריך רואה החשבון לאסוף ולסדר לאורך כל שנת העבודה ויש להגיש את הדו"ח בצורה המשקפת את המציאות העסקית של העסק שלכם. לאחר הגשת הדו"ח, הרשויות השונות יודיעו לך האם במהלך השנה היה פער בין המסים ששילמתם למה שהיה עליכם לשלם, ואז ייתכן ותהיו זכאים להחזר או חייבים בתשלום נוסף. אי הגשת הדו"ח השנתי שלך במועד ללא אישור מפקיד השומה האחראי על העסק שלך מהווה עבירה פלילית אשר יכולה להוביל לקנסות ואף הגשת כתב אישום.

 

הגשה באופן עצמאי

כמו כל פעילות מול המוסדות, ניתן להגיש את הדו"ח באופן עצמאי. קחו בחשבון שהגשת הדו"ח ללא ידע מקצועי מספק עלולה לעלות לכם הרבה כסף. את הדו"ח השנתי ניתן למלא באופן מקוון באתר האינטרנטי של רשות המיסים, להדפיס ולחתום. לאחר מכן, יש להגיש את הדו"ח השנתי שלך במשרדי מס הכנסה. על מנת שלא יהיו טעויות ותוכלו להגיש דו"ח בצורה קוהרנטית גם לשנה הבאה, כדאי להיעזר ברו"ח מוסמך.

 

איך בוחרים רו"ח להגשת הדו"ח השנתי?

רואה החשבון בו אתם בוחרים צריך להיות בעל ניסיון בהגשת דוחות שנתיים. עליו להכיר את דרך העבודה מול רשות המיסים. ככל שהותק גבוה, סביר שרואה החשבון צבר ניסיון רב והוא יודע לתת מענה לסוגיות שונות העולות בעת איסוף הנתונים. בנוסף כדאי לפנות לרואה חשבון המכיר היטב את סוג הפעילות של העסק שלכם – רואה חשבון בעל ניסיון בעסקים דומים יוכל לספק לכם שירות אופטימלי המותאם למידות העסק שלכם.

בשורה התחתונה, אתם רוצים רו"ח שיהיה זמין, שלא תצטרכו לרדוף אחריו ורצוי שיהיו לו המלצות. כדאי לדעת שרואה חשבון עם תחומי התמחות נוספים כמו ייעוץ מס או ליווי עסקי יחסוך לכם נותני שירות רבים אחרים. בד"כ הכנסת כל השירותים תחת אותה קורת גג חוסך לכם עלויות רבות.

 

שאלות ותשובות בנושא דו"ח שנתי

דו"ח שנתי הוא ריכוז כלל הפעילות הפיננסית שלכם במהלך שנת המס החולפת, כאשר הדו"ח מוגש לרשות המיסים ומאפשר להם לבחון ולקבוע את חבות המס שלכם לשנת המס הנוכחית, כמו גם האם מגיעים לכם החזרים בגין גביית מס עודפת.

מלבד המשמעות של הגשת הדו"ח והשפעתו על גובה המס שתשלמו, כדאי לדעת אלו מסמכים עליכם להגיש, לצד נתונים בסיסיים כמו פירוט מלא של הוצאות, הכנסות, תשלומי מס מוקדמים והפקדות לקרנות השונות, ייתכן ותידרשו להמציא אישורים ולהשלים טפסים נוספים בהתאם לדרישת רשויות המס.

כמו כן, חשוב לדעת כי אי הגשת הדו"ח השנתי בזמן (עד ה – 30 באפריל), מהווה עבירה פלילית לכל דבר ועניין, אשר בגינה ניתן להשית עליכם קנסות כספיים ואף עונשי מאסר בפועל.

מלבד העובדה כי אי הגשה בזמן עלולה לעלות לכם בקנסות ואף עונשי מאסר, חשיבות הגשת הדו"ח עם רואה חשבון מקצועי ומנוסה בתחום נובעת גם מכך שעולם המס, על חוקיו וסעיפיו השונים, מהווה עולם סבוך למדי, אשר נדרש לגלות בו הבנה מעמיקה, זאת בנוסף להיכרות עם המשרדים הממשלתיים בכלל ודרכי ההתנהלות מול רשויות המס בפרט.

ניסיון הוא פרמטר חשוב בכל בחירה של בעל מקצוע ובמיוחד בתחום ראיית חשבון, כאשר מלבד הניסיון, מומלץ שלרואה החשבון המיועד תהיה גם זיקה לסוג הפעילות של העסק שלכם.

שיתוף ברשתות החברתיות
Facebook
Twitter
LinkedIn
חזרו לחלק שמעניין אתכם

רו"ח יניב נשר בפייסבוק | רו"ח יניב נשר בלינקדאין | מייל אישי: [email protected]

Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 10 ביקורות
×
js_loader