העסקת בן זוג בעסק – מה חשוב לדעת?

לאנשים רבים יש עסק משפחתי בו הם רוצים להעסיק את בן הזוג או קרוב משפחה אחר בעסק. לדבר יכולים להיות יתרונות רבים אך צריך להיעשות לפי החוקים של מס הכנסה. מה הם היתרונות? מתי זה מותר? הנה כל מה שאתם צריכים לדעת על העסקת בן זוג בעסק.

מה הם היתרונות בהעסקת בן זוג בעסק?

להעסקת בן זוג בעסק יכולות להיות מספר יתרונות. ראשית תדמית החברה והיחסים בין העובדים בה יכולים להיות טובים ביותר כאשר מדובר בעסק משפחתי עם תדמית נקייה. העסקת בן זוג עשויה לתרום ליצירת תדמית כזו. בנוסף, ישנם מקרים, אותם נפרט בהמשך שהעסקת בן זוג בעסק יכולה להוריד את חבות המס למס הכנסה. חשוב לציין שחשוב מאוד לעמוד בכל התנאים על מנת שההעסקה תתבצע כדין. אם ההעסקה אינה מתבצעת כמצוין בחוק הדבר עלול להוות עבירה על פקודות מס כנסה או לגרום דווקא לעלייה בחבות המס.

 

רקע מקדים – ההבדל בין חישוב המס המאוחד לחישוב המס הנפרד

כאשר מחשבים את מס ההכנסה של אדם או של משק בית אפשר לנקוט בשתי גישות שונות. הראשונה היא חישוב גובה המס בשיטת חישוב המס המאוחד. במסגרת שיטה זו, יחברו את ההכנסות שיש לשני בני הזוג לכדי הכנסה משותפת אחת ומורידים מההכנסה המשותפת הזו מס כגובה מדרגות המס המצוינות בחוק. השיטה השניה היא חישוב המס בחישוב המס הנפרד. בחישוב המס הנפרד המס ירד מכל משכורת בנפרד לפי המדרגות הקבועות בחוק.

לדוגמא, אם שני בני הזוג עובדים יחד בעסק ומרוויחים 30 אלף שקלים. בחישוב המס המאוחד ירדו להם 35 אחוזים של מס, שכן רווח של 30 אלף שקלים ברוטו נמצא במדרגת מס יחסית גבוהה. אם הם יחלקו את הסכום ביניהם למשל 15 אלף שקלים לכל אחד הם יוכלו להנות ממס נמוך יותר בגובה 20 אחוזים, שכן המדרגת המס שחלה על הכנסה של 15 אלף שקלים ברוטו נמוכה יותר. כפי שניתן לראות, לרוב ישתלם לבני זוג לחלק את המשכורת הנובעת מהעסק ולנקוט בשיטת חישוב המס הנפרד על מנת לחסוך בחבות המס.

העסקת בן זוג בעסק - מה חשוב לדעת?
העסקת בן זוג בעסק – מה חשוב לדעת?

מהו החוק לגבי העסקת בני זוג בעסק?

החוק מ-2014 מאפשר לבני הזוג לחלק את ההכנסה הנובעת מהעסק ולנקוט בשיטת חישוב המס נפרד אם העסקת בן הזוג עומדת בכמה תנאים בסיסיים:

התנאי הראשון הוא שבעל העסק ישילם לבן הזוג שלו שכר שהולם את עבודתו מבחינת מספר השעות ואופי העבודה. אם אתה מעסיק את בת זוגתך כמזכירה בחברה שלך אתה לא יכול לשלם לה הרבה יותר או הרבה פחות השכר שהיית משלם למזכירה מן החוץ. מטרת התנאי הזה היא לגרום לכך שלא יהיה ניתן על ידי העסקה פורמלית של בן או בת זוג להונות את מס הכנסה ולהוריד את המס באופן מלאכותי.

התנאי השני הוא שהמשרה שנתתם לבן או בת הזוג נחוצה לחברה – אם לא היית מעסיק את בן או בת הזוג במשרה היית מעסיק מישהו חיצוני שימלא את התפקיד. בדומה לתנאי הראשון הסעיף נועד למנוע את האפשרות שתמציאו משר רק כדי לא לשלם את המיסים במלואם.

התנאי השלישי נוגע לתנאי ההעסקה של בן הזוג בחברה. יש צורך בלשלם את המשכורת כפי שקבוע בחוק על ידי צ'ק או העברה בנקאית וכן שהמשרה לא תעשה מבית המגורים אלא אם כן רוב הפעילות הכלכלית של העסק היא מהבית.

 

תנאים נוספים החלים על העסקת בן או בת הזוג

כאמור מס הכנסה וביטוח לאומי רואים באופן טבעי את בן או בת הזוג כחשוד בכך שהוא לא עובד ולכן דורשים הוכחה של עבודה תקינה ויחסי עובד מעביד בין בן הזוג המעסיק לזה המועסק. הנה עוד כמה תנאים החלים על העקת בן זוג:

המשכורת תשולם כל חודש כפי שנהוג בתשלומים לעובדים שכירים

כחלק מהעסקת בן הזוג ייחתם חוזה עבודה כפי שנחתם עם עובדים אחרים בחברה

בן הזוג יידרש להציג כרטיס עובד בעבודה ויחתום במערכת את שעותיו

בן הזוג השכיר יהיה זכאי לדמי הבראה ודמי מחלה

ישנם תנאים רבים נוספים שיש לעמוד בהם בהעסקת בן או בת זוג בעסק וכן מומלץ מאוד לבחון את החוק ולהיוועץ עם משרד רואי חשבון כדי לבצע את התהליך בצורה חוקית ותקינה.

 

האם בן או בת הזוג יחשב שכיר או עצמאי?

כאשר אנו מעסיקים את בן או בת הזוג בעסק שלנו ניתן לחלק את העסק בצורה כלשהי כך שגם בן הזוג השני נחשב שותף בעסק ויהיה בעל מעמד עצמאי או להפוך אותו לעובד שכיר בחברה. ההגדרה של בן הזוג כשכיר נוחה מבינה חוקית ואינה חשופה לכל מיני חוקים החלים על מעמד העצמאי (הכנסה שנתית מעל הפטור, חלוקת הכנסות שרירותית, מקרים של הפסד בעסק ועוד). בנוסף, העובד השכיר יהיה זכאי לכל ההטבות שיש למעמד זה בחוק ולכן מומלץ לבן הזוג העובד לבחור באופציית מעמד השכיר.

 

מהן התקנות שחלות על העובד השכיר?

מרגע שאחד מבני הזוג הוגדר כשכיר יש להוכיח למס הכנסה שתקנות החלות על היחס בין עובד ומעביד חלות על בני הזוג. למשל, יש להנפיק תלוש יומי שעתי או חודשי על מנת להוכיח שלא מדובר בעזרה משפחתית אלא במשכורת. במידה ולא יוכחו יחסי עבודה של עובד ומעביד כל תביעה הנוגעת לדמי אבטלה או דמי ביטוח  לאומי עלולה להידחות בשל כך.

 

לכן מומלץ מאוד כאשר מעסיקים בן או בת זוג לפנות לייעוץ וסיוע של משרד רואי חשבון שילווה אתכם בתהליך ויאפשר לכם להנות מכל ההטבות הנלוות להעסקת בן זוג במשפחה מבלי להיות חשופים לעונשים הקבועים בחוק. אנו במשרדנו עוזרים ללוות עסקים משפחתיים רבים במשך שנים רבות תוך הבאת ניסיוננו המקצועי. היוועצות במשרד רואי חשבון בנושאי העסקת בני זוג עשויה לחסוך לכם זמן וכסף רב.

צרו קשר עוד היום עם רואה חשבון יניב נשר

סיכום

להעסקת בן או בת זוג בעסק יכולים להיות יתרונות רבים. החל מאפשרות לחסוך בנטל המס וכלה ביכולת ליצור סביבת עבודה משפחתית דינמית ולשפר את יחסי האנוש הקיימים בעסק שלכם. עם זאת,  העובדה שהעסקת בן או בת זוג פותחת בפני אנשים מסוימים את היכולת לחשב את המס בשיט החישוב הנפרדת ולהוריד לעצמם את נטל המס גרמה למס הכנסה להציב תנאים על העסקת בן או בת זוג בעסק. מומלץ לשים לב שהמשרה נחוצה לחברה ושהתשלום של בעל העסק לבן או לבת הזוג הוא בגבולות הסביר בשוק החופשי. בנוסף, העבודה צריכה להיעשות מהעסק ולא מהבית והתשלום צריך להיות מועבר בצורה חוקית – צ'ק או העברה בנקאית.

מומלץ מאוד לקרוא  את המאמר הקצר הזה בעיון ולהבין את התנאים החלים על העסקת בן או בת זוג. עם זאת חשוב לציין שקשה מאוד לסכם את כלל החוקים והתקנות במאמר אחד וכי כל מקרה נידון לגופו. מומלץ לבדוק בנוגע לכל עסק בנפרד כיצד ניתן להעסיק את בן או בת הזוג באופן חוקי וכזה שמביא למינימום את חבות המס.

שיתוף ברשתות החברתיות
Facebook
Twitter
LinkedIn
חזרו לחלק שמעניין אתכם

רו"ח יניב נשר בפייסבוק | רו"ח יניב נשר בלינקדאין | מייל אישי: [email protected]

Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 10 ביקורות
×
js_loader