חוקי מיסים – מהו גילוי מרצון?

במהלך שני העשורים האחרונים מס הכנסה אפשר לאנשים שלא שילמו מס הכנסה בעבר להצהיר על כך ולשלם בלי להיות כפוף לעונשים פליליים או כספיים. בשנת 2023 ככל הנראה גם יהיה ניתן להצהיר בגילוי לב על כספים שאתם עלולים להיות חייבים מס הכנסה, הנה כל מה שאתם צריכים לדעת על הליך גילוי מרצון.

מהן חובות המיסים של אזרח ישראלי?

חוקי המס בישראל הם חלק מחוקי הכלכל ומחייבים כל אזרח בישראל לשלם מס הכנסה לפי גובה הכנסתו ובהתאם למדרגת המס בה הוא נמצא. חלק מהחוקים בישראל חלים כבר מימי המנדט הבריטי ואפילו מתקופת הכיבוש העות'מאני. בישראל נהוגה שיטת מס פרוגרסיבי וכן נקודות זיכוי.

שיטת המס הפרוגרסיבי מחייבת את אלו שמרוויחים יותר לשלם גם אחוז גבוה יותר מההכנסה שלהם כמס וזאת המטרה לצמצם את הפערים בישראל ולסייע לשכבות החלשות. נקודות המס מאפשרות פטור מחלק או מכל חבות המס בהתאם לקריטריונים שקבעה המדינה.

לדוגמא, אדם שמרוויח שכר מינימום לא יידרש לשלם מס כמעט בכלל ואילו אדם שמרוויח סכום גבוה במיוחד יידרש לשלם כמעט מחצית מההכנסות שלו עבור מס הכנסה. עבור תושבות בישראל מקבלים נקודות זיכוי ממס וכן ניתן לקבל נקודות זיכוי אם מדובר בעובדת נקבה.

חישוב סכום המס נעשה בחישוב שנתי כאשר לשכירים תשלום המס מתבצע אוטומטית והם מקבלים את שכרם כבר מנוכה ממס (נטו). עצמאים לעומת זאת, נדרשים לדווח על ההכנסות שלהם בניכוי הוצאות בכל שנה ולפי גובה הדיווח מס הכנסה גובה את המס בכל שנה ושנה. בנוסף ישנן חבויות מס נוספות עבור בעלי עסקים כמו מס ערך מוסף, ביטוח לאומי ותשלומים נוספים.

 

מהו הליך גילוי מרצון?

כפי שציינו, עבור שכירים תלוש המשכורת מגיע כבר לאחר ניכוי מס שנעשה על ידי רואה החשבון של המעסיק שלו ולכן לא שייך לדבר על הליך גילוי מרצון בנוגע לשכירים. הליך גילוי מרצון רלוונטי עבור בעלי עסקים שלא דיווחו כראוי על הכנסותיהם ובשל כך עלול להיווצר להם חוב עבור מס הכנסה.

גם אם אנו מנהלים את העסק שלנו בצורה תקינה אנו עלולים לגלות בדיעבד ליקויים שנעשו בכל מיני עסקאות שבגינן אנו עלולים להיות חייבים למס הכנסה. הליך גילוי מרצון מאפשר לסגור את החוב בצורה נוחה ובלי להתעמת חזיתית עם מס הכנסה.

מומלץ לבצע את הגילוי מרצון כמה שיתר מהר ואם החוב שלכם ישן ייתכן והוא יצבור קנסות גבוהים למדי. ראשית, תדרשו לשלם על הקרן תשלומי ריבית והצמדה למדד המחירים. בנוסף ברשות מס הנכנסה שוקלים השטת קנס על סכומים שהועלמו בהתאם לכמות הזמן שחלפה מרגע אי תשלום המס.

חוקי מיסים - מהו גילוי מרצון?
חוקי מיסים – מהו גילוי מרצון?

מדוע ההליך כדאי?

העלמת מס היא עבירה פלילית בחוק ובמידה ואתם תתפסו על אי דיווח של עסקאות אתם עלולים לשלם סכומי קנס גבוהים או אפילו לעבור הליך פלילי עם עונשים משמעותיים. מס הכנסה יודעים כי עסקאות רבות נעשות בצורה לא חוקית וכי ישנן העלמות מס רבות והם מאפשרים לאנשים להפגין יושרה ולגלות מרצון על העסקאות הללו.

בתמורה מס הכנסה מאפשרים לאותם אנשים שמגלים על חובות מרצון להימנע מההליך הפלילי וכן מהקנסות הגבוהים המושטים על מעלימי מס. בשורה התחתונה מומלץ מאוד לעשות את הליך גילוי מרצון שכן יש ביקורות פתע של מס הכנסה וניתן להפסיד הרבה יותר ממה שיש להרוויח בהעלמת מס. פעמים רבות במוקדם או במאוחר מס הכנסה תופסים את מעלימי המס ואלו שנתפסים נכנסים למצב בעייתי הן כלכלית והן משפטית.

 

מתי ניתן לערוך את ההליך – תחזית 2023?

מס הכנסה לא מאפשרים תמיד את הליך הגילוי מרצון אלא רק בטיימינג שהם קובעים. במהלך העשור האחרון מס הכנסה אפשר כל שנה או שנתיים לערוך את ההליך. לכן יש להניח שגם בשנת 2023 רשויות מס הכנסה יפתחו סבב נוסף של הליך גילוי מרצון.

מומלץ לעקוב אחר העדכונים שיפורסמו ואם יש לכם הכנסות שאתם צריכים לגלות עליהם מרצון לעשות זאת מיד עם פתיחת אפשרות זו על ידי רשויות המס. במשרד רואה החשבון יניב נשר או מלווים כבר שנים רבות במהימנות וברגישות לקוחות רבים גם בתהליכי גילוי מרצון. פנו אלינו בכל שאלה או בקשה לסיוע.

 

קצת בירוקרטיה, איך ההליך מתבצע?

תהליך גילוי מרצון יכול לקחת חודשים רבים וכלל בתוכו תהליך בירוקרטי שעלול להיות ארוך ומסובך. ניתן לפנות לייעוץ של רואה חשבון או עורך דין כדי שיוכל לסייע לכם לבצע אותו בפשטות וביעילות ולחסוך עבורכם זמן וכסף רב.

עד שנת 2014 ההליך היה אפילו ארוך יותר ממה שהוא כיום אך בשנה זו רשויות המס פתחו אפשרות להליך מקוצר של גילוי מרצון. ניתן לבצע הליך מקוצר אם הסכום עליו אתם צריכים להצהיר הוא נמוך מ-2 מיליון שקלים. תנאים נוספים לזכאות להליך מקוצר:

  1. פניה הנוגעת להכנסות שלא נפתחה חקירה בגינן (פניה כנה)
  2. רשויות המס לא קיבלו מידע מקדים או המידע היה בחקריה של רשות המס
  3. דיווח הכספים לא ידוע ברבים ואינו מפורסם בתקשורת וכן אינו נמצא בהליך משפטי או פלילי.
  4. חבות המס על הקרן אינה עולה על חצי מיליון שקלים.

 

יש לשים לב כי תנאים וסכומים אלו רלוונטיים לסבב הקודם וכי הם יכולים להשתנות בסבב גילוי מרצון הקרוב. הליך גילוי מרצון אומנם מאפשר להימנע מהליך פלילי ומקנסות גבוהים המגיעים בעקבות הליך שכזה אך הוא כן דורש תשלום של עלויות מסוימות.

מעבר לעלות של תשלומי המס עצמן צריך לשלם על אותו הסכום ריבית והצמה למדד שעלולים להוביל את התשלום להיות גבוה בהרבה מהסכום המקורי. בנוסף מושטים על הסכום תשלומי קנסות אזרחיים. מכל הסיבות הללו חשוב להזכיר שוב – הכי טוב לשלם את המס בזמן, כך נמנעים הן מתשלומים נוספים והן מהסיכון לפתיחת הליך פלילי. רק אם אין ברירה פונים להליך גילוי מרצון.

ניתן לבצע את ההליך דרך ייפוי כוח למישהו שיבוא מטעם החייב במסלול שנקרא מסלול אנונימי. מסלול זה זכה לפופולריות רבה ומאפשרת התחמקות מתהליכי הבירוקרטיה הרבים הכרוכים בהליך הגילוי מרצון. במהלך ההליך בא הכוח יבצע משא ומתן עבור החייב ורק בשלב החתימה על ההסכם זהותו של החייב תיחשף בפני רשויות המס.

כאשר מדובר בסכומים גדולים המשמעות והחשיבות של פניה לבעל מקצוע מוסמך כמו רואה חשבון עולה משמעותית – בסכומי כסף גדולים ההליך מורכב ומאופיין בחשדנות ובחוסר גמישות מרשויות מס הכנסה.

 

סיכום

הליך גילוי מרצון הוא הליך במסגרתו רשויות המס מאפשרות לבעלי עסקים לשלם סכומי מס שהם חייבים למס הכנסה. ההליך נפתח בדרך כלל בממוצע כל שנתיים ואמור להיפתח גם בשנה הקרובה. היתרונות הבולטים בהצהרה על כספים שחייבים למס הכנסה היא שרשויות המס יוותרו על פתיחת הליך פלילי שעונשים חמורים בצידו כלפי החייב. החייב בכל זאת יידרש לשלם תשלומי הצמדה וריבית.

אנו במשרד רואי החשבון יניב נשר מעניקים שירות אמין ומקצועי תוך שימוש בניסיון של שנים ומאות לקוחות מרוצים. נשמח אם תפנו אלינו בכל בקשה או שאלה ונעמוד לשירותכם באדיבות והמקצועיות המרבית.

שיתוף ברשתות החברתיות
Facebook
Twitter
LinkedIn
חזרו לחלק שמעניין אתכם

רו"ח יניב נשר בפייסבוק | רו"ח יניב נשר בלינקדאין | מייל אישי: [email protected]

Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 10 ביקורות
×
js_loader