חשבונית עסקה וחשבונית מס – מה ההבדלים?

ניהול עסק עצמאי בישראל, קטן כגדול, כרוך בהתנהלות שוטפת מול רשות המיסים ובצורך לדווח על ההכנסות ולשלם את שיעורי המס בהתאם, לרשות המיסים ולמע"מ. ההתנהלות השוטפת מול כל אחד מהגופים הללו, כוללת תחתיה לא מעט מושגים ומונחים שונים, אשר במבט ראשון יכולים להיראות דומים אחד לשני. במאמר זה נתמקד בשני מושגים בולטים – חשבונית עסקה וחשבונית מס – מה ההבדלים?

הוצאת חשבונית בגין עסקה

אחד ההיבטים המהותיים הכרוכים בניהול עסק עצמאי בישראל, קטן כגדול, הוא ההתנהלות השוטפת מול רשות המיסים, הדורשת את מעורבותו של משרד רו"ח מקצועי ומנוסה – רו"ח יניב נשר, אשר יכוון וילווה אתכם החל משלבי פתיחת העסק, דרך ניתוחי תקציב וניהול כספים ועד ייצוג מול רשויות המס השונות.

על פי פקודת מס הכנסה, כל עוסק, בין אם הוא עוסק פטור, מורשה או חברה בע"מ, חייב בניהול פנקסי חשבונות באופן מסודר ובהוצאת חשבונית בגין כל עסקה שביצע. חשבוניות אלו יכולות להיות קבלות, חשבוניות מס, חשבוניות עסקה ועוד ולפני שנבין מה ההבדלים בין חשבונית עסקה וחשבונית מס, כדאי שנכיר את החשבוניות השונות.

 

סוגי החשבוניות שבעל עסק נדרש להוציא

סוגי החשבוניות השונים יכולים בהחלט להיות מבלבלים ולצד תפקידו החשוב של רואה החשבון בעריכת סדר ומעקב אחר החשבוניות, כדאי להכיר את סוגי החשבוניות העיקריים:

חשבונית עסקה וחשבונית מס - מה ההבדלים?
חשבונית עסקה וחשבונית מס – מה ההבדלים?

קבלה

חשבונית מסוג קבלה היא אסמכתא לקבלת תשלום ויש להפיקה יחד עם העברת התשלום.

 

חשבונית מס

חשבונית מס היא חשבונית אותה נדרש להוציא עוסק מורשה בלבד ויש לשלוח אותה עם סיום העבודה או לאחר אספקת המוצר. את חשבונית המס מוציאים בשני העתקים – עותק מקור, המועבר ללקוח ועותק נוסף, אותו בעל העסק צריך לשמור.

 

חשבונית עסקה

חשבונית עסקה היא חשבונית שאינה נדרשת בדיווח לרשויות והיא משמשת בעיקר לתיעוד העסקה שבוצעה. השימוש בחשבונית עסקה מקובל בעיקר במקרים בהם הלקוח מבקש לקבל אסמכתא לביצוע העסקה עוד בטרם ביצוע התשלום.

 

חשבונית עסקה וחשבונית מס – מה ההבדלים?

ניתן להבין אם כן, כי חשבונית עסקה וחשבונית מס הם מונחים יחסית זהים במשמעותם ועולה אפוא השאלה – מה ההבדלים בין חשבונית עסקה וחשבונית מס? למעשה, ההבדלים העיקריים בין חשבונית עסקה לבין חשבונית מס הם:

 

משמעות משפטית

בניגוד לחשבונית עסקה, חשבונית מס היא מסמך משפטי, אותה יש להפיק על פי חוק ובסדר ממוספר.

 

אינטרסים שונים

מכיוון שלחשבונית מס קיים תוקף משפטי, הצד החייב בעסקה יהיה מעוניין לקבל חשבונית מס כדי להזדכות מול מס הכנסה, בעוד שהצד המחייב יעדיף להוציא חשבונית עסקה (במיוחד במקרים שטרם התקבל תשלום).

 

אילו חשבוניות עדיף להוציא?

לאחר שעמדנו על ההבדלים בין חשבונית עסקה וחשבונית מס, נותר לנו להבין אילו חשבוניות עדיף להוציא? הכדאיות והמשמעות של כל חשבונית נבחנת בהתאם לסוג העסקה ולפיכך, חשוב ומומלץ להתייעץ עם רו"ח מקצועי ומנוסה בתחום, שיכוון וידריך אתכם בגין האפשרויות המומלצות ביותר עבורכם.

שאלות ותשובות בנושא פתיחת תיק עצמאי

ההתנהלות השוטפת של עוסק עצמאי, קטן כגדול, מול רשות המיסים, כרוכה בין היתר בהוצאת חשבוניות, כאשר על פי פקודת מס הכנסה, כל עוסק, פטור, מורשה או חברה בע"מ, חייב בניהול פנקסי חשבונות באופן מסודר ובהוצאת חשבונית בגין כל עסקה שביצע, כאשר חשבוניות אלו ישמשו בהמשך לסוגי התחשבנויות שונים מול רשות המיסים ומע"מ.

במסגרת החשבוניות השונות שבעל העסק נדרש להוציא, ניתן למנות מספר סוגי חשבוניות, כאשר הבולטות מביניהן הן: קבלות (המהוות אסמכתא לקבלת תשלום), חשבוניות מס (מופקת על ידי עוסק מורשה בלבד ובסמוך למועד סיום העסקה / אספקת המוצר) וחשבוניות עסקה (משמשת בעיקר לתיעוד העסקה ומופקת לאחר גמר העסקה, לעיתים גם טרם קבלת תשלום).

חשבונית עסקה וחשבונית מס הן בין החשבוניות הנפוצות ביותר ולא מעט בעלי עסקים נוטים להתבלבל ביניהם. ההבדלים העיקריים שבין חשבונית עסקה לבין חשבונית מס נעוצים במשמעות המשפטית שיש לכל חשבונית (ובהתאם לכך, באפשרות לקזז מע"מ) ובאינטרס שיש לכל צד בעסקה להוציא את אחת החשבוניות.

ההבדלים שבין חשבונית עסקה וחשבונית מס עדיין אינם עושים סדר לאדם הממוצע בכל הקשור לכדאיות שבהפקת אחת מהחשבוניות ולמעשה, אין תשובה חד משמעית לשאלה זו, הצריכה להיבחן בהתאם לסוג העסקה ולפיכך, ההמלצה הרווחת היא להיעזר בשירותיו של רו"ח מקצועי, שיכוון אתכם אל האפשרויות המומלצות ביותר עבורכם.

שיתוף ברשתות החברתיות
Facebook
Twitter
LinkedIn
חזרו לחלק שמעניין אתכם

רו"ח יניב נשר בפייסבוק | רו"ח יניב נשר בלינקדאין | מייל אישי: [email protected]

Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 10 ביקורות
×
js_loader