ניהול תזרים מזומנים

תזרים מזומנים מתייחס לתנועות של כסף הנכנס אל העסק ויוצא ממנו החוצה לאורך תקופת זמן קצובה. ניהול תזרים מזומנים נכון הוא מרכיב חשוב מאוד בקיומו והצלחתו של כל עסק. כאשר עסק מתקשה לעקוב ברמה היומיומית אחר ההכנסות וההוצאות של העסק יכולת הניהול נפגעת מאוד. במאמר זה נסקור מהו ניהול תזרים מזומנים ונדון בחשיבותו.

תזרים מזומנים לתקופה מוגדרת

המונח תזרים מזומנים מגיע מתחום הנהלת החשבונות והוא מתייחס לסך כל ההכנסות וההוצאות שהתרחשו בעסק במהלך תקופה מוגדרת, בדרך כלל של חודש או של שנה. חשוב להבין כי רישום ההכנסות והפקת חשבוניות אומנם משפיעים על הרווח אך אינם משפיעים על תזרים המזומנים. רק הגבייה בפועל של התשלום היא זו שתשפיע על תזרים המזומנים. לרוב קיים פער זמנים בין מועד ביצוע המכירה לבין מועד הגבייה.

 

ניהול תזרים מזומנים ומה ניתן ללמוד ממנו

ניהול תזרים המזומנים משמש לתכנון התקציב, חישוב הרווחיות ועוד. תזרים מזומנים גרוע ומחסור בכסף נזיל יכול לגרום גם לחברה רווחית להגיע לחדלות פירעון. תזרים מזומנים יכול לספק מידע על מצבו של העסק באופן שדו"חות אחרים לאינם יכולים לתת.

כך לדוגמה בדיקת רווחיות של  העסק עשויה להעלות כי העסק בסך הכולל הינו רווחי, אך במידה והוא צובר מלאיים, יש לו חשבונות רבים לפירעון או לחילופין שכאשר הוא מגדיל את כמות הרכוש הקבוע שלו נוצרים לוו בעיות תזרים.

ניהול תזרים מזומנים
ניהול תזרים מזומנים

סכנת קריסה

ניהול תזרים מזומנים מראה את מצב החשבון ומצב  ההתחייבויות, ההלוואות והאשראי של העסק. מתוקף כך ניהול תזרים מזומנים מראה את כמות הנכסים הנזילים העומדים  לרשות בעל העסק. עסק שאינו מנהל תזרים כראוי או שיש בבעלותו מעט נכסים נזילים נמצא בסיכון גבוה לצריכת הלוואות שאינן למרות צמיחה. עסק כזה עשוי לסבול מחריגות במסגרת האשראי והוא נמצא על המסלול של חובות, הלוואות וסכנה לקריסה.

 

שקט נפשי

הקפדה על ניהול תזרים מזומנים חיובי מספק לעסק שקט נפשי ומאפשר לבעלים את היכולת לתכנן קדימה את הפעילות העסקית. כך הוא יכול לקחת בחשבון את תשלומי המס, את תכנון המלאי, את התשלומים השונים ואת עלויות התפעול, בדרך שלא תדרוש מהעסק לקחת הלוואות והתחייבויות תוך הקטנת ההוצאות על מיסים.

 

סיכום ניהול תזרים מזומנים

ניהול תזרים מזומנים הוא מערך אסטרטגיות ושיטות שיעזרו לך לעקוב, לנתח ולשפר את ניהול הכספים של העסק. מטרת ניהול תזרים מזומנים היא להביא אותך לתזרים מזומנים חיובי, כלומר שיש לך יותר כסף ממה שאתה מוציא. ניהול הכספים שלך חיוני אם אתה רוצה לשמור על העסק צף וזה קריטי עוד יותר אם יש לך תוכניות להרחיב את העסק שלך. ניהול תזרים יכול לעזור לך לחזות ולתכנן מחסור ועודפי מזומנים.

צרו קשר עוד היום עם רואה חשבון יניב נשר

שאלות ותשובות בנושא פתיחת תיק עצמאי

לפני שניתן יהיה להגיע לתזרים מזומנים חיובי, יש להבין כמה אתה צריך להרוויח על מנת להתאזן מדי חודש. במידה ואתה עובר את נקודת השוויון, אתה עושה משהו נכון. אם אתה מכניס פחות כסף באופן עקבי, יש בעיה שצריך לטפל בה. ניהול תזרים מזומנים מראה מה נקודת האיזון שלך וזהו הסכום הממוצע שאתה מוציא כל חודש.

לתזרים מזומנים אין השלכות מעשיות על התכנון של המס, המס קשור בעיקר לדו"ח רווח והפסד שבו עלולים לראות תמונה שונה מאשר בתזרים, לדוגמא בגלל תשלומים דחויים בשוטף פלוס.

ניהול תזרים מזומנים יכול להצביע על בעיות הקשורות לחוסר בכסף נזיל של בית העסק. תכנון מוקדם ויעיל בהתאם לתזרים יאפשר להקדים תרופה למכה כגון צמצום מתן אשראי ללקוחות או גיוס של הון נוסף על מנת לגשר על הפערים הצפויים בין הכנסות והוצאות.

ניתן להפעיל מערך הנהלת חשבונות יעיל אשר דואג להפיק ולשלוח דרישות תשלום וחשבוניות ללקוחות במועד על מנת שאלו ישלמו בזמן. ניתן להקים מערך גבייה הכולל יותר אמצעי תשלום. ניתן גם לעבור עם מערכות חכמות ולהימנע מעבודה על לקוחות ברמת סיכון גבוהה.

שיתוף ברשתות החברתיות
Facebook
Twitter
LinkedIn
חזרו לחלק שמעניין אתכם

רו"ח יניב נשר בפייסבוק | רו"ח יניב נשר בלינקדאין | מייל אישי: [email protected]

Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 10 ביקורות
×
js_loader