מידע על ניכוי מס במקור משירותים ונכסים

צו מס הכנסה קובע שיש לנכות מס במקור משירותים ונכסים. הנה כל המידע על ניכוי מס במקור משירותים ונכסים – מהו ניכוי מס על שירותים ונכסים? מה מקור החיוב? ומתי הוא חל? כל התשובות בפנים.

מהו ניכוי מס במקור?

הכנסות ושירותים רבים שאנו מעניקים חייבים במס. ניכוי מס במקור הוא מס שחל על מקבל המשכורת או השירות אך מס הכנסה מחייב דווקא את מעניק התשלום במס. כך למשל, עובד שכיר שמקבל משכורת חייב לשלם למס הכנסה אך מי שיחויב בתשלום המס הוא דווקא המעסיק של אותו עובד. לאחר תהליך הפרשת המס העובד השכיר יקבל את השכר מנוכה ממס (משכורת נטו).

ישנם סוגים שונים של תשלומים החייבים בניכוי מס במקור. ישנם תשלומים שחייבים במס במקור מכוח תקנה ספציפית ואילו תשלומים אחרים החייבים במס עקב תקנות כלליות של מס הכנסה לגבי שירותים ונכסים.

תשלומים החייבים במס מתוקף תקנה ספציפית הנוגעת לסוג התשלום הם למשל: דמי שכירות, דמי אמנים וסופרים, שכר עבור שירותי משרד, קבלני משנה, שכר מרצים, הימורים או פרסים, תשלומי דיווידנד, הכנסות ממכירת הון ועוד. מגוון התשלומים החייבים במס מפורטים בחוק ומומלץ להתייעץ עם רואה חשבון מוסמך שייתן לכם את כל המידע בנוגע לניכוי המס במקור. בייחוד כדאי לפנות לעורך דין לגבי ניכוי מס במקור משירותים ונכסים כי לא לעבור על החוק. משרד רואי החשבון של יניב נשר מתמחה בין היתר במתן שירות הנוגע לניכוי מס במקור ולתחומים רבים נוספים ומשרת נאמנה מאות לקוחות מרוצים.

 

מס במקור משירותים ונכסים

במידה ואין תקנה ספציפית בנוגע לניכוי מס אתם עלולים להיות חייבים בניכוי מס מתוקף תקנה המחייבת ניכוי מס משירותים ונכסים. בין היתר החייבים בתשלום מס מתוקף שירותים ונכסים הם: רשויות המדינה כולל רשויות מקומיות, המוסד לביטוח לאומי, בנק ישראל, קרן קיימת לישראל, חברות ממשלתיות ועוד. בנוסף חייבים בניכוי המס מוסדות כספיים החייבים בחוק מס ערך מוסף, בתי חולים ומוסדות להשכלה גבוהה, מוסדות פיננסיים כמו בנקים וחברות ביטוח וכן מגוון חברות המחויבות לניכוי מס במקור בחוק. בין היתר חברות שמכניסות כספים רבים (5.4 מיליון שקלים בשנה ומעלה) או חברות שמעסיקות על 10 עובדים יחויבו בניכוי מס במקור.

מידע על ניכוי מס במקור משירותים ונכסים
מידע על ניכוי מס במקור משירותים ונכסים

מהו שיעור המס במקור?

שיעור המס נקבע לפי מערכת תמריצים של ניהול תקין של הגוף החייב במס. במידה והגוף קיים את חובותיו למס הכנסה ככתוב בחוק, דהיינו הגיש את כל הדוחות שהיה חייב להגיש וניהל את הספרים והדוחות שלו בהתאם לכתוב בחוק, הוא יחויב במס נמוך יחסית בגובה 20 אחוז.

במידה והחברה לא נהגה באופן מיטבי, לא ניהלה את ספריה כנדרש ולא הגישה את הדוחות כפי שכתוב בחוק, שיעור המס יהיה גבוה יותר – 30 אחוז. ניהול תקין של דוחות החברה יכול לחסוך כספים רבים ולכן מומלץ לפנות לשירות רואה חשבון מקצועי ובעל ניסיון שיוכל לתת לכם את כל המידע הנדרש ולאפשר לכם להימצא ברף המס בנמוך יותר.

סיבה נוספת לפנות להיוועצות ברואה חשבון היא האפשרות לקל פטור מניכוי המס או פטור חלקי שיאפשר לכם לקבל שיעור מס נמוך מהקבוע בחוק. העילות בגינן ניתן לפנות לפקיד השומה בבקשה כזו משתנים ויש להתאים אותם לכל נכס או שירות.

בגין תשלומי שכירות ינוכה 35 אחוזים מהמס במקור. במידה ויש ניכוי או פטור מס תהיה התייחסות ספציפית לסעיף השכירות.

 

למה כל כך חשוב לשים לב לניכוי המס במקור?

ישנה חשיבות אדירה לפעול כחוק ולנכות את המס במקור לפי פקודות מס הכנסה. במשרד רואה החשבון יניב נשר מתמחים במתן שירותי ראיית חשבון ובסיוע בענייני מיסים בפרט. השירות של המשרד מביא את הניסיון הרב של עשרות השנים ומאות הלקוחות על מנת לתת לכם את השירות האדיב ביותר שיחסוך עבורכם זמן וכסף רב.

אי ניכוי מס כחוק עלולה להיות עבירה הן בתחום האזרחי והן בתחום הפלילי. בתחום האזרחי אי ניכוי מס יגרור עבירת אי התרת ההוצאה בניכוי וחובה לתשלום המס בגילום. כלומר, על המשלם תהיה חובה לשלם סכום גבוה יותר מהסכום המקורי. אי ניכוי מס עלולה להיות גם עבירה פלילית שעלולה לגרור אפילו מאסר (של עד שנה) או הטלת קנס בגובה כפול מהסכום המקורי שהיה נדרש לשלם.

 

מה החובות החלות על ניכוי מס במקור?

כפי שנכתב למעלה יש צורך בדיווח תקין לקיד השומה בנוגע לארגון שאתם שייכים בו ועריכת דוחות בהתאם לכללים הנהוגים בחוק. אי הגשת הדוחות עלולה לגרור שיעור מס גבוהה יותר וכן ליצור בעיות שעלולות להוביל לענישה נוספת.

בנוסף, יש למלא טופס 856 המעיד על מילוי המס במקור. מילוי הטופס מאפשר למס הכנסה לבדוק האם שולם מס במקור כחוק. ייתכן וקיימים תשלומים נוספים שהחברה חייבת לשלם כמו תשלומים הנובעים מחובת ניהול מערכת חשבונות כפולה. במקרים בהם יש גובה מחזור מסוים או מספר מועסקים מסוים עלולים להיות מוטלים על החברה חובות נוספות ומומלץ להיוועץ עם חברת רואי חשבון האם אתם עומדים בקריטריונים המחייבים את אותם התשלומים.

 

עניינים פרוצדורליים נוספים

עוד כמה דברים שכדאי לדעת על ניכוי מס במקור הם:

ניכוי המס במקור חל על כל הסכום שהתקבל כתשלום כולל מס ערך מוסף.

עסקה המוגדרת כקטנה המשולמת לספק עבור שירותים או נכסים שהוא סיפק (עד כ-5000 שקלים לערך) פטורה מניכוי מס במקור.

ישנם גופים שפטורים מתשלום מס במקור. מומלץ לדעת היטב את תקנות הפטר שכן הדבר עשוי לחסוך זמן וכסף רב. בין הגופים הפטורים מתשלום מ במקור ניתן למצוא למשל חברות ביטוח נציגות ועד בית ועוד.

במידה ואתם זכאים לקבלת פטור או תשלום מופחת של מס במקור המס ינוכה בהתאם לאישור שתקבלו. המס עשוי להשתנות באמצע השנה ולכן ומלץ להנפיק את האישורים לפני ביצוע של כל תשלום. תוכלו להסתייע במילי הטפסים ברואה החשבון שלכם שיוכל לסייע עם הבירוקרטיה המעיקה.

 

סיכום

במאמר זה פורטו קריטריונים שונים הנוגעים לניכוי מס במקור על שירותים או נכסים. על כל חברה עמותה או ארגון מוטלת החובה לנכות את המס במקור כנדרש לפי פקודות וחוקי מס הכנסה. במקרים חריגים, לאלו העומדים בקריטריונים ניתן לקבל פטור ממס או הפחתה של שיעור המס. במקרים כאלו צריך למלא טופס של רשות המיסים לפני ביצוע התשלומים, ולאחר מילוי הטופס שיעור המס יהיה כפי שמאושר בטופס הבקשה. 

החשיבות של דיווח תקין ושל עריכת דוחות לפי החוק חשובה מאוד ועשויה לחסוך לכם זמן וכסף רב. מס הכנסה מתמרץ את אלו שעובדים לפי החוק ומקלים על עבודתו ומשית עליהם ס נמוך יותר בגובה 20 אחוזים (במקום 35 אחוזים). ייתכן ובהתאם למבנה ואפוי הארגון הספציפי שלכם תידרשו לשלם תשלומים נוספים לכן מומלץ לבוק את הקריטריונים שהוזכרו לעיל ולדעת את שיעור ניכוי המס ולנכות ולדווח בהתאם לקריטריונים אלו.

משרד רואה החשבון יניב נשר ישמח לעמוד לרשותכם בכל שאלה ובכל שירות במקצועיות ובאדיבות המירבית.

שיתוף ברשתות החברתיות
Facebook
Twitter
LinkedIn
חזרו לחלק שמעניין אתכם

רו"ח יניב נשר בפייסבוק | רו"ח יניב נשר בלינקדאין | מייל אישי: [email protected]

Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 10 ביקורות
×
js_loader